Hebreiska: breddningskurs i semitiskt tillvalsspråk
Kursplan, Avancerad nivå, 5HE501
- Kod
- 5HE501
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Kandidatexamen med ett språkvetenskapligt ämne som huvudområde. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
Avseende delkurs 1: Klassisk hebreisk grammatik och text i ett semitiskt perspektiv
Genomföra en kontrastiv beskrivning av hebreiskans morfologi eller syntax mot bakgrunden av andra centralsemitiska språk, samt
det som anges i målbeskrivningen för delkursen Grundkurs i hebreiska inom Hebreiska A1
Avseende delkurs 2: Bibelhebreiska
Det som anges i målbeskrivningen för delkursen Bibelhebreiska, 15 hp, inom Hebreiska A1
Innehåll
Delkurs 1: Klassisk hebreisk grammatik och text i ett semitiskt perspektiv, 5 hp
Delkurs 2: Bibelhebreiska, 10 hp
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
De komparativa momenten examineras i form av en fördjupningsuppgift om 5-10 sidor, som företrädesvis behandlar ett eller flera särdrag i hebreiskans språkstruktur i ett semitiskt perspektiv.
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början. För att erhålla betyget VG krävs VG på minst två av de ingående delkurserna.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.