Självständigt arbete i biologi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG210

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG210
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

80 hp biologi motsvarande basblocket i biologi inom Kandidatprogram i biologi/molekylärbiologi.

Mål

Efter kursen kommer studenten att ha fördjupade kunskaper inom en självvald del av biologin samt ha inblick i genusperspektiv på publicering och annat vetenskapligt arbete. Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • självständigt söka och på ett kritiskt sätt tolka och sammanställa relevant vetenskaplig litteratur
  • generera hypoteser för att förklara observationer inom den valda fördjupningsdelen
  • redovisa sina kunskaper på svenska och i viss utsträckning på engelska för olika målgrupper både i vetenskaplig och populärvetenskaplig form
  • hantera text, datapresentation (figurer, tabeller), referenser etc. enligt för genren gällande format
  • ge och ta emot konstruktiv kritik på textutkast
  • presentera sina kunskaper med en vetenskaplig poster på ett pedagogiskt sätt
  • identifiera och strukturerat diskutera etiska aspekter kopplade till det ämne studenten valt.

Innehåll

Kursen omfattar ett självständigt bibliografiskt projekt och utgör examensarbetet på kandidatprogrammet i biologi. Flera moment som är relevanta för ett framtida yrkesliv för en biolog ingår: informationssökning och sammanställning, olika presentationstekniker, övning att läsa och kritisera andras textutkast.

Studenten kommer bl.a. att få erfarenhet av att

  • söka, värdera och sammanställa information
  • författa texter för olika genrer baserade på kritisk analys av denna information
  • aktivt delta i seminarier där texterna och arbetet med dem ventileras
  • skriftligen och muntligen opponera på andra studenters arbete med olika texter

Som hjälp till studenten att uppnå målen finns föreläsningar om

  • att söka information: Bibliotekskunskap, vetenskapliga källor, källkritik
  • att skriva och publicera: Tekniska, redaktionella och språkliga aspekter; hur man konstruerar figurer och tabeller; den redaktionella processen; vetenskaplig och populärvetenskaplig form; att skriva på engelska och på svenska
  • att göra en poster: Tekniska och pedagogiska aspekter
  • genusperspektiv på vetenskapligt arbete
  • etik

samt

  • obligatoriska seminarier där både lärare och studenter ger återkoppling på studenternas textutkast. Seminarierna omfattar även kritisk analys och diskussion av det vetenskapliga innehållet samt formella aspekter på skrivande.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier samt grupphandledning. Deltagande i seminarier, övningar och vissa föreläsningar (se schemat) är obligatorisk.

Examination

Arbetet ska utmynna i tre presentationer:

  • en vetenskaplig uppsats på svenska med etikbilaga
  • en sammanfattning på svenska eller engelska som ska vara populärvetenskaplig
  • en vetenskaplig poster på svenska eller engelska som presenteras på kursens avslutande skärmutställning.

Antingen sammanfattningen eller postern skall vara på engelska.

Studenten ska dessutom aktivt ha deltagit i seminarier där utkast till de tre presentationerna diskuteras.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin