Kursplan för Skolan i det flerspråkiga samhället

Education in the Multilingual Society

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS241
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2019-10-22
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2021-11-17
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2022
  • Behörighet: Grundläggande behörighet
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A och Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för framväxten av språklig och kulturell mångfald i det svenska samhället
  • redogöra för ämnena svenska som andraspråk och modersmål i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
  • beskriva och värdera olika modeller för tvåspråkig undervisning och undervisning för andraspråksinlärare
  • problematisera begreppen språk, kultur, identitet och etnicitet samt förhållandet dem emellan
  • kritiskt reflektera över egna och andras attityder, värderingar och förhållningssätt till språklig och kulturell mångfald.

Innehåll

Kursen belyser språklig variation och identitet samt attityder till flerspråkighet.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en studen examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteratur

  • Aktürk Drake, Memet Hur kan politiken förklara Sveriges framgång med hög andraspråksbehärskning?

    Ingår i:

    Lisetten

    Södertälje: Riksförbundet LISA, 1990-

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Axelsson, Monica Flerspråkighet och lärande

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    s. 547–577

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    s. 369-396

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Elmeroth, Elisabeth Etnisk maktordning i skola och samhälle

    Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ganuza, Natalia; Hedman, Christina Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg : Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 13 (2018) nr. 1 s. 4-22

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina; Magnusson, Ulrika Lika eller lika möjligheter? : Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige

    Ingår i:

    Acta Didactica Norge

    Länk

    vol. 12 (2018) nr. 1

    20 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar

    Ingår i:

    Flerspråkighet : en forskningsöversikt

    Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012

    (2012) nr. 5 s. 17-152

    Läses enligt examinators anvisningar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger Andraspråksresan

    Stockholm: Folkuniversitetet, 2004

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Läroplan för gymnasieskolan

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Läroplan och kursplaner för grundskolan

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Otterup, Tore Flerspråkighet som resurs

    Skolverket, 2018

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Palm, Clara; Ganuza, Natalia; Hedman, Christina Language use and investment among children and adolescents of Somali heritage in Sweden

    Ingår i:

    Journal of multilingual and multicultural development

    Clevedon, Somerset: Tietro Ltd., 1980-

    https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1467426

    vol. 40 (2019) nr. 1 s. 64–75

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Runfors, Ann Modersmålssvenskar och vi andra : Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism

    Ingår i:

    Utbildning och demokrati : Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik

    vol. 18 (2009) nr. 2 s. 105-126

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spetz, Jenny Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen

    Språkrådet, 2014

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Vuorenpää, S.; Duek, S.; Zetterholm, E. Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige

    Ingår i:

    Nordic Journal of Literacy Research [Elektronisk resurs]

    2015-

    vol. 5 (2019) nr. 3

    S. 49-62.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Därtill tillkommer aktuella kurs- och ämnesplaner för grundskolan, gymnasiet och kommunal vuxenutbildning.

Stenciler

  • Borevi, Karin Mångfald - grund för samhörighet?

    Ingår i:

    Invandrare och minoriteter : tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review

    (2003) nr. 2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Forshage, Patrik Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass

    Ingår i:

    Lisetten

    Södertälje: Riksförbundet LISA, 1990-

    (1998) nr. 2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk