Åsa af Geijerstam
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 16
- E-post:
- asa.af.geijerstam@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- Docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är docent i didaktik med inriktning svenska. Mina forskningsintressen rör framför allt aspekter av skrivande och läsande i olika ämnen i skolan. För närvarande arbetar jag i ett forskningsprojekt; FEAST (SkolFI). Jag undervisar på grund-, och forskarnivå. Jag ingår i forskargruppen STOLP. Jag är också prodekan, programansvarig för lärarprogrammen vid UU ordf. i Programkommittén för lärarprogrammen och ordförande i utbildningsutskottet.
Biografi
Jag disputerade i lingvistik i dec 2006 med avhandlingen Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan. Jag har sedan dess arbetat med forskning rörande elevers läsande och skrivande i olika ämnen i skolan, bland annat i VR-projekten Testet under lupp. Konstruktion av läsförståelse i internationella test. samt Funktion, Innehåll och form i samspel. Elevers textskapande i olika skolår. Jag har även arbetat med olika uppdrag för Skolverket, framför allt i samband med läsförståelseprovet PIRLS. 2019-2021 var jag områdesredaktör för tidskriften Acta Didactica Norden (ADNO).
Jag var under flera år referensperson i arbetet med de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk, vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
Jag har för närvarande uppdrag som prodekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper, programansvarig för lärarprogrammen vid Uppsala universitet och är därmed ordförande i Prograkommittén för lärarprogrammen. Jag är även ordförande i utbildningsutskottet vid fakulteten för utbildningsvetenskaper. Jag är även ledamot i gruppen som utser pedagogiska pristagare vid Uppsala universitet, ledamot i stipendienämnden för stiftelser anknutna till Uppsala universitet, ledamot i styrelsen för Cemus samt vt24 ordförande i gruppen som utser projekt som tilldelas pedagogiska utvecklingsmedel (PUMA-medel).
Publikationer
Senaste publikationer
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Textens funktion viktig när nybörjare lär sig skriva (2023)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Textens funktion viktig när nybörjare lär sig skriva (2023)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- Formal and informal metalanguage in primary teachers’ talk about informational student texts. (2019)
- Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school (2019)
- Four classrooms – four approaches to reading (2018)
- Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011 (2016)
- Reading Walden/s (2014)
- Curriculum studies of mother-tongue education in Swedish (2012)
- Swedish - an updated school subject? (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
Böcker
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
- Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan (2006)
Kapitel
- Att skriva i alla ämnen i tidiga skolår (2020)
- Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande (2020)
- Läsande och skrivande i olika ämnen (2019)
- Svenska som andraspråk på språkintroduktion (2019)
- Att skriva faktatext i fyran (2017)
- Different kinds of wrong (2017)
- Det ämnesspecifika skrivandet i naturvetenskapliga ämnen (2016)
- Vem gör, vem är och vem upplever? (2014)
- Läsandet och sammanhanget. (2014)
- Enkel/utvecklad/välutvecklad elevtext i biologi, hur bedömer vi det? (2014)
- Enkel/ utvecklad/ välutvecklad elevtext i biologi (2014)
- Fel- men på olika sätt. (2013)
- Fel men rätt på något sätt? (2013)
- Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld (2013)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Scientific Literacy and Students' Movability in Science Texts. (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- Elevtexter i grundskolan (2006)
- Textrörlighet - hur elever talar om egna och andras texter. (2006)
- Hur har du uppfattat det? En studie av den fenomenografiska ansatsen och dess förmåga att fånga elevens uppfattningar av lärobokstexter (1998)
Konferenser
- Ämnesspecifikt textarbete i samhällskunskap – mer än bara begrepp (2020)
- Att introducera ett moment i samhällskunskap (2020)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Reading to learn pedagogy and students' disciplinary reading (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Linguistic features in TIMSS-Science Test Questions (2014)
- Det naturvetenskapliga ämnesspråket (2012)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- Kritisk kausalitet? (2011)
- Om skrivande i naturorienterande ämnen (2010)
- Specificering, utveckling eller bara en massa tillägg? Om expansionsrelationer i PIRLS-provetsinformativa texter (2009)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Textanalyser av ett lästest (2008)
- ”I NO skriver man bara så man förstår.” Men hur skriver man, och hur förstår man? Expansioner och textrörlighet i elevtexter. (2007)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)
- Skrivande i NO-ämnet (2004)