För institutioner och program

Den snabba utvecklingen av generativ AI är av sådan art att det inte är rimligt att överlåta till varje enskild lärare att enbart på egen hand utforska fältet och dra slutsatser för undervisningen. De kortsiktiga utmaningarna kring examinationspraxis kräver kollegiala diskussioner, liksom de långsiktiga utmaningarna kring hur generativ AI på sikt kan påverka studenternas lärande.

Någon fullständig samsyn kring alla frågor är inte möjlig, eller ens önskvärd, men inom varje institution, ämne eller program behöver man diskutera vad som behöver gälla för alla, respektive vad som behöver avgöras på kurs- och lärarnivå. Naturligtvis är det sedan viktigt att kommunicera tydligt till både lärare och studenter vad som gäller, men också att kunna motivera vad som gäller.

Steg 1: ta reda på utgångsläget

Kunskaperna om generativ AI, och intresset och engagemanget för AI-relaterade frågor ser olika ut inte bara mellan vetenskapsområden och ämnen, utan inom varje ämne. Ett första steg är alltså att samla den undervisande personalen och på lämpligt sätt inventera vidden av förhoppningar, farhågor, frågor och önskemål inom lärarkollegiet. Ett av målen med denna genomgång är att identifiera vilka fortbildningsbehov som finns inom lärarkollegiet för att alla ska utveckla en grundläggande AI-litteracitet.

Att göra detat tillsammans, i smågruppsdiskussioner, och inte i första hand via t.ex. en enkät är en god idé, bland annat för att fler oväntade saker kan komma fram i informella samtal med kollegor, utöver det som grupperna ombetts att diskutera. När man väl samlat in vad som kommit fram, kan man, vid behov, följa upp med en enkät för att från ledningshåll få ännu bättre underlag för det fortsatta arbetet - men börja hellre i det kollegiala samtalet!

Detta första steg bör utmynna i att ett konkret förslag på fortsatt utveckling, med syften, en tidsplan och ansvariga kontaktpersoner angivna, delas med lärarkollegiet.

Steg 2: åtgärder på tre områden

Som universitetslärare åtnjuter man vanligtvis och lyckligtvis ett stort förtroende från arbetsgivarens sida att självständigt utforma undervisningen. Under den pågående AI-utvecklingen finns dock tre områden där initiativ från ledningsnivån har en avgörande roll.

Genomlysning av examinationspraxis

Varje kurs och program behöver se över och vid behov utveckla sin examinationspraxis, så att den fortfarande ger lärarna ett gott underlag för att bedöma hur mycket studenterna lärt sig. Här behöver studierektorer och andra ta ett flerfaldigt ansvar:

  • de behöver kontrollera att examinationspraxis på alla utbildningar har tagit hänsyn till AI-frågan
  • programansvariga behöver säkerställa att ändringar som genomförts nere på kursnivån inte leder till skevheter som gör att studenters progression försvåras
  • de kan behöva initiera en diskussion i lärakollegiet om examinationspraxis behöver förbättras. Att ersätta alla hemuppgifter med salstentor är ett enkelt sätt att hantera risker med generativ AI, men kan medföra besvärande kvalitetsförluster. Hur skulle man kunna höja kvaliteten på examinationen utan att ge avkall på säkerheten?

Kommunikationen med studenterna om vad som gäller

Från studenternas sida utgör osäkerheten om vad som gäller angående användningen av generativ AI ett växande orosmoment. Exakt vilka begränsningar som gäller måste ofta, av nödvändighet, avgöras inom ramen för varje kurs. Från ledningsnivåns sida kan man i samråd med lärarkollegiet och med studentrepresentanter

  • diskutera behovet av gemensamma, lokala riktlinjer för användningen av generativ AI, och vid behov formulera sådana.
  • fastställa hur studenterna ska informeras om vad som gäller, dels på institutions- eller programnivå, dels på kursnivå

Fortbildning och reflektion

För att utveckla en grundläggande, allmän AI-litteracitet finns det en hel del som lärare (inklusive de som jobbar på ledningsnivå!) kan göra på egen hand (men uppmuntra gärna lärare att genomföra sådana aktiviteter tillsammans!).

Men det kan också finnas anledning att samla hela eller delar av kollegiet till mer utforskande workshops. Tre viktiga områden för sådana workshops kan vara

  • Praktiska färdigheter, där lärarna testar sig fram, prövar och jämför promptar, granskar resultat o.s.v.
  • Hur man bevarar och stärker den akademiska lärmiljön - nyfiket utforskande och kritiskt prövande, med forskning och undervisning nära varandra - inom institutionen/ämnet/programmet
  • Hur man bevarar och stärker den akademiska integriteten, dvs "compliance with ethical and professional principles, standards, practices and consistent system of values, that serves as guidance for making decisions and taking actions in education, research and scholarship" (definition från ENAI)

Steg 3: strukturer för långsiktigt arbete

Den viktigaste insats som ledningsnivån kan göra för att gynna en långsiktig och fördjupad utveckling är att se till att det finns en väl fungerande, fast struktur som ger lärarna tillfälle att regelbundet dela med sig av sina erfarenheter från undervisningen (och det behöver inte alls enbart handla om just generativ AI!). Att få höra kolleger prata om, och få diskutera konkreta exempel från undervisningen, med reflektioner över genomförandet, vare sig det visade sig mer eller mindre lyckat, kan vara bland det mest effektiva sätt som finns att utveckla en djupare förståelse för möjligheter och begränsningar med generativ AI inom det egna ämnet. Och varför inte låta studenterna hålla i en lärardag, och visa exempel på hur de använder generativ AI?

En del institutioner har redan en sådan levande kultur av delning, men andra kan behöva stärka den. Av central betydelse kan även vara hur man sedan förvaltar de erfarenheter som kommer fram, så att de ingår i en tillgänglig kunskapsbank och kan föras vidare till nya lärare.

Stöd för genomförandet

Om ni önskar råd om, eller praktiskt stöd vid genomförandet av de insatser som beskrivs här ovanför, är ni välkomna att höra av er till enheten för universitetspedagogik. Vi har genomfört workshops om generativ AI för lärare från alla vetenskapsområden och lett diskussioner och övningar som anpassas efter de olika behov och förutsättningar som olika institutioner, ämnen och program kan ha. Kontakta oss gärna för en konsultation!

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin