Intervju med Simon Okwir och Falco Tom Dangers

Simon Okwir, lärare vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik, och Falco Tom Dangers, masterstudent på ingenjörsprogrammet.

Moderator: Christine Mackay Tircomnicu, lärare vid Engelska institutionen och pedagogisk utvecklare vid Enheten för universitetspedagogik.

Simon och Falco berättar om ett studentlett undervisningsmoment om modernt slaveri och hållbara försörjningkedjor. Sessionen sändes live och arrangerades i Inspelningsstudion Blåsenhus med fyra inbjudna gäster från industrin. Målet var att inte bara belysa kursinnehållet, utan även att utforska temats känslomässiga och etiska dimensioner genom konstnärliga uttrycksformer, såsom dikter, musik och visuell media, skapade av studenterna.

Sessionen innehöll också ett studentlett panelsamtal med gästerna från industrin och en presentation av professor Annika Skoglund från Uppsala universitet. Utöver det inkluderades en utställning i Laborativa Lärosalen.

Intervjun fokuserar på de pedagogiska fördelarna med att involvera studenter som medskapande i undervisningen, både ur lärar- och studentperspektiv. Den innehåller också generella råd om hur aktiv studentmedverkan kan iscensättas.

Simon erhöll 2024 medel ur teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska förnyelsefond för projektet Developing a Sustainability Mindset through Experiential Learning: Bridging Operations & Supply Chain Education with Ongoing Environmental Decisions in Industry.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin