Etnografiska metoder i en digitaliserad värld
Kurs, Grundnivå, 5KA302
Sommar 2024 Sommar 2024, Uppsala, 50 %, Campus, Svenska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 30 juni 2024–1 september 2024
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
60 hp
- Urval
-
Betyg (40 %) - Högskoleprov (10 %) - Högskolepoäng, max 165 hp (50 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 11 250 kr
- Studieavgift, totalt: 11 250 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 mars 2024
- Anmälningskod
- UU-02022
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 25 april 2024–16 juni 2024
- Information om registrering
Om kursen
Etnografiska metoder används för att ge en ökad förståelse för människors agerande som sociala varelser. Etnografin nöjer sig inte med att lyssna till vad människor säger; den studerar vad människor faktiskt gör. Kursen ger praktiska färdigheter i etnografisk metod som kan tillämpas i olika områden på arbetsmarknaden.
I en rörlig, digital och global värld finns ett stort behov av metoder för att förstå människors erfarenheter av digitala medier och verktyg i vardag och arbetsliv. Hur hanterar människor digitala teknologier, så kallad user experience? Hur förhåller sig människor till de algoritmer som utvecklas med syfte att påverka deras beslutsfattande? Hur använder sig människor av sociala medier för att organisera sina liv och hur varierar detta användande beroende på olika sociala faktorer och kulturella sammanhang? Hur har appar som Tinder och Facebook förändrat våra sociala relationer, och hur har andra appar förändrat konsumtionsmönster och hur vi lever våra liv?
Kursen fokuserar på tillämpade etnografiska metoder som å ena sidan kan användas som kunskapsunderlag för att förbättra digitala tekniker, och å andra sidan kan förklara mänskligt beteende och sociala förändringar i en digitaliserad värld. Kursen riktar sig framförallt till personer som är intresserade av att få kvalitativa redskap för att på djupet förstå varför människor agerar som de gör och vad som händer i samhället, på marknaden, eller inom organisationen i en digitaliserad värld.
Kursen går på halvfart med campusbaserade aktiviteter i början och slutet av perioden.
Kontakt
- Kursadministration
- kursadm@antro.uu.se
- 018-471 22 13