Lärande och utveckling med inriktning mot grundlärare 4-6

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE007

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE007
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 maj 2011
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet, 4-6. Kursplanen gäller från och med ht 2011

Behörighetskrav

En B, Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6b)

Mål

Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för grundlärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling

- identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling

- göra enkla analyser av undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling

- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling

- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön, etnicitet och klass

- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

Innehåll

- Olika teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning

- Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning

- Barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön, etnicitet, och klass

- Introduktion till specialpedagogik

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.

Examination

Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter som ges i anslutning till seminarier och övningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin