Lärande och utveckling med inriktning mot grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE007
- Kod
- 4PE007
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet, 4-6. Kursplanen gäller från och med ht 2011
Behörighetskrav
En B, Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6b)
Mål
Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för grundlärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling
- identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling
- göra enkla analyser av undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling
- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön, etnicitet och klass
- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
- Olika teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
- Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
- Barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön, etnicitet, och klass
- Introduktion till specialpedagogik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter som ges i anslutning till seminarier och övningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011