Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE042

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE042
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 februari 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

Svenska 1 för grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3, 7,5 hp

Mål

Syftet med kursen är ge teoretiska och praktiska kunskaper om elevers tal-, läs- och skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- Redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tidiga tal-, läs- och skrivutveckling.

- Utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande och språkliga utveckling.

- Förklara och tillämpa modeller för bedömning av tidig läs- och skrivutveckling hos elever med svenska som första- eller andraspråk

- Analysera och kritiskt diskutera estetiska uttrycksmedels potential för språkutveckling.

- Beskriva olika aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt diskutera skriftspråklig normalisering och marginalisering.

- Känna till och analysera barn- och ungdomslitteratur, barn- och ungdomslitteraturens historia samt deras olika genrer.

- Känna till och analysera berättande i olika medier.

- Skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på ett vetenskapligt och språkligt godtagbart sätt.

Innehåll

Kursen består av två delar

Tal-, läs- och skrivutveckling, 10 hp

Skönlitteratur, 5 hp

Under kursen behandlas följande områden:

- Teorier om och metoder för tal-, läs- och skrivutveckling

- Forskningsmetoder för att studera individens tal-, läs- och skrivutveckling

- Läs- och skrivstrategier och språklig medvetenhet

- Språkutvecklande samtal

- Olika former av språkande/genrer

- Språkmiljöer, organisation av undervisning och undervisningens progression

- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språkutveckling (svenska som första- eller andraspråk)

- Andraspråksinlärning

- Skriftspråkliga regler, grammatik och textanalys

- Meningsskapande och språkinlärning i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala texter och IKT

- Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi

- Skönlitteratur för barn med svenska som första- eller andraspråk

- Samtal om skönlitteratur

- Begreppet litterär kanon

- Sagor och myter från olika kulturer

- Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa- och dramaanalys

- Egen tillägnan av skönlitteratur

- Egen skriftlig och muntlig produktion (för att utveckla ett yrkesspråk)

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin