Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE042
Huvudgrupp 1
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
- Calkins, Lucy; Hartman, Amanda; White, Zoë, Berätta mer!: skrivundervisning för årskurserna F-3, Göteborg, Daidalos, 2010Obligatorisk
- Dahlbeck, Katharina, Musik och språk i samverkan, Göteborgs universitet, 2011, LänkObligatorisk (s. 41–63 (22 s.))
- Fridolfsson, Inger, Grunderna i läs- och skrivinlärning, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 3. S. 27–42. (15 s.))
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk (Sök texten via http:/
/ www.andrasprak.su.se.) - Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (35 s. (s. 57–92))
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 71–84 (13 s.) Texten finns tillgänglig som pdf)
- Lundberg, Ingvar; Strid, Anna, Det lönar sig att öva. Effekten att av fonologiska lekar i förskoleklass, Svenska Dyslexiföreningens och Svenska Dyslexistiftelsens tidskrift, 2009Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk (107 s. Sök texten på http:/
/ www.vr.se) - Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016Obligatorisk ((87 s.) Sök texten på www.skolverket.se)
- Spökägget: att läsa och skriva i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2000Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf (8s.))
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
Aktuell läroplan och aktuella kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. Sök texten på www.skolverket.se
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar. Se instruktioner till den examinerande skrivuppgiften Vetenskapligt skrivande. (ca 20 s.)
Bedömningsmaterial. Delas ut vid seminariet "Dokumentation och analys av språkutveckling".
Referenslitteratur:
- Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp, 2. uppl., Malmö, Gleerup, 2012
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017
Del 2: Skönlitterär läsning 5 hp
- Andersson, Yngve, Världen är alltid större än mina tankar. Diktläsning, litterärförståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, s. 22
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (Berättande i olika medier (s. 7–34). (27 s.) Sök texten via http:/
/ www.kb.se.) - Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012 (Kap. 9, Boksamtalet i didaktisk belysning. s.120–127 Finns tillgänglig som pdf.)
- Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–86Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf.)
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (s. 48–52 (4 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Mehrstam, Christina, Järnjätten är starkare än Järnmannen. Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015 (19 s.)
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s.))
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. Sök texten på www.skolverket.se
Skönlitteratur
Ca 1500 sidor skönlitteratur riktat mot ämnesgruppen läses också i samband specifika moment. För aktuella titlar, se momentbeskrivningarna.
Kurslitteraturen omfattar
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 1115 sidor.
Del 2: Skönlitterär läsning, 450 sidor (samt 1500 sidor skönlitteratur)
Referenslitteratur
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga: litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2010
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1