Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
15 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE042
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE042
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 augusti 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Behörighetskrav
30 hp från termin 1 och 15 hp från termin 2 på programmet
Mål
Syftet med kursen är ge teoretiska och praktiska kunskaper om elevers tal-, läs- och skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Svenska I.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tidiga tal-, läs- och skrivutveckling
- utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande och språkliga utveckling
- förklara och tillämpa modeller för bedömning av tidig läs- och skrivutveckling hos elever med svenska som första- eller andraspråk
- beskriva olika aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt diskutera skriftspråklig normalisering och marginalisering
- analysera barn- och ungdomslitteratur samt redogöra för dess historia och olika genrer
- redogöra för och analysera berättande i olika medier och i olika estetiska uttrycksformer
- skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på ett vetenskapligt och språkligt godtagbart sätt.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden:
- Teorier om och metoder för tal-, läs- och skrivutveckling
- Forskningsmetoder för att studera individens tal-, läs- och skrivutveckling
- Läs- och skrivstrategier och språklig medvetenhet
- Språkutvecklande samtal
- Olika former av språkande/genrer
- Språkmiljöer, organisation av undervisning och undervisningens progression
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språkutveckling (svenska som första- eller andraspråk)
- Andraspråksinlärning
- Skriftspråkliga regler, grammatik och textanalys
- Meningsskapande och språkinlärning i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala texter och IKT
- Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi
- Skönlitteratur för barn med svenska som första- eller andraspråk
- Textsamtal om skönlitteratur
- Begreppet litterär kanon
- Sagor och myter från olika kulturer
- Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa- och dramaanalys
- Egen skriftlig och muntlig produktion (för att utveckla ett yrkesspråk)
Kursen består av två delar:
- Tal-, läs- och skrivutveckling, 10 hp
- Skönlitteratur, 5 hp
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1