Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE042
Huvudgrupp 1
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
- Calkins, Lucy; Hartman, Amanda; White, Zoë, Berätta mer!: skrivundervisning för årskurserna F-3, Göteborg, Daidalos, 2010Obligatorisk
- Dahlbeck, Katharina, Musik och språk i samverkan, Göteborgs universitet, 2011, LänkObligatorisk (s. 41–63 (22 s.))
- Folkeryd Wiksten, Jenny; af Geijerstam, Åsa, Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld - exemplet svenska i lektion.se, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (Ingår i Dagrun Skjelbred &
Aslaug Veum (red.), Literacy i laeringskontekster, (s. 212& #8210;224). Finns som pdf i portalen.) - Fridolfsson, Inger, Grunderna i läs- och skrivinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 3. uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk (Sök texten via http:/
/ www.andrasprak.su.se.) - Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (35 s. (s. 57–92) Texten finns tillgänglig via institutionen.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 71–84 (13 s.) Texten finns tillgänglig via institutionen.)
- Lundberg, Ingvar; Strid, Anna, Det lönar sig att öva. Effekten att av fonologiska lekar i förskoleklass, Svenska Dyslexiföreningens och Svenska Dyslexistiftelsens tidskrift, 2009Obligatorisk (Finns i kompendium.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk (107 s. Sök texten på http:/
/ www.vr.se) - Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6: enligt Lgr 11, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (Finns på länken www.skolverket.se under fliken Prov &
bedömning/ bedöminingsstöd. 87 s.) - Spökägget: att läsa och skriva i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2000Obligatorisk
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
Aktuell läroplan och aktuella kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. Finns på länken www.skolverket.se
Vetenskapliga artiklar (ca 20 s). Se momentbeskrivning för det examinerande seminariet "Vetenskapligt skrivande".
Bedömningsmaterial. Delas ut vid seminariet "Dokumentation och analys av språkutveckling".
Kurslitteraturen omfattar:
Tal, läs- och skrivutveckling: 1149 s.
Referenslitteratur:
- Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp, 2. uppl., Malmö, Gleerup, 2012
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
Del 2: Skönlitterär läsning 5 hp
- Andersson, Yngve, Världen är alltid större än mina tankar. Diktläsning, litterärförståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, s. 22
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (Berättande i olika medier (s. 7–34). (27 s.) Sök texten via http:/
/ www.kb.se.) - Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (s. 48–52 (4 s.))
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Mehrstam, Christina, Järnjätten är starkare än Järnmannen. Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015 (19 s.)
- Nilsson, Jan, Tematisk undervisning, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (s. 14–155 (140 s.))
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Walldén Hillström, Kristina, I samspel med surfplattor: Om barns digitala kompetenser och tillträde till digitala aktiviteter i förskolan, Uppsala, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Department of Education, 2014Obligatorisk (Kap 2, s. 17–27. (10 s.) Finns på länken: http:/
/ www.diva-portal.org/ smash/ record.jsf?pid=diva2:800751)
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. Finns på länken www.skolverket.se
Skönlitteratur
Ca 1500 sidor skönlitteratur riktat mot ämnesgruppen läses också i samband specifika moment. För aktuella titlar, se momentbeskrivningarna.
Kurslitteraturen omfattar
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 1149 sidor.
Del 2: Skönlitterär läsning, 570 sidor (samt 1500 sidor skönlitteratur)
Referenslitteratur
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga: litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2010
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1