Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE042
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
- Calkins, Lucy; Hartman, Amanda; White, Zoë, Berätta mer!: skrivundervisning för årskurserna F-3, Göteborg, Daidalos, 2010Obligatorisk
- Dahlbeck, Katharina, Musik och språk i samverkan, Göteborgs universitet, 2011, LänkObligatorisk (s. 41–63 (22 s.))
- Fridolfsson, Inger, Grunderna i läs- och skrivinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 3. uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk (Sök texten via http:/
/ www.andrasprak.su.se.) - Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (35 s. (s. 57–92) Texten finns tillgänglig via institutionen.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 71–84 (13 s.) Texten finns tillgänglig via institutionen.)
- Lundberg, Ingvar; Strid, Anna, Det lönar sig att öva. Effekten att av fonologiska lekar i förskoleklass, Svenska Dyslexiföreningens och Svenska Dyslexistiftelsens tidskrift, 2009Obligatorisk (Finns i kompendium.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk (107 s. Sök texten på http:/
/ www.vr.se) - Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6: enligt Lgr 11, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (Finns på länken www.skolverket.se under fliken Prov &
bedömning/ bedöminingsstöd. 87 s.) - Spökägget: att läsa och skriva i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2000Obligatorisk
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
Aktuell läroplan och aktuella kursplaner för svenskämnet i grundskolan. Finns på länken www.skolverket.se.
Kompendium med bedömningsmaterial (10 s.). Delas ut vid seminariet "Dokumentation och analys av språkutveckling".
Vetenskapliga artiklar (ca 20 s.) Se momentbeskrivning för det examinerande seminariet "Artikelseminarium".
Kursdel I omfattar ca 908 sidor
Referenslitteratur:
- Lundin Åkesson, Katarina, Tala om språk: grammatik för lärarstuderande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
Del 2: Skönlitterär läsning 5 hp
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga: litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2010Obligatorisk (9–52, 69–105, 155–202, 203–213, 220–230, 231–279, 280–328. (230 s.))
- Chambers, Aidan, Böcker inom och omkring oss, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2011Obligatorisk (s. 39–50 179–188. (32 s.))
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (Berättande i olika medier (s. 7–34). (27 s.) Sök texten via http:/
/ www.kb.se.) - Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (s. 48–52 (4 s.))
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad - barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (s. 257–279 (22 s.))
- Linderoth, Jonas, Kreativitet, mediekultur och informationsteknik: en studie om barn som skapar datorspel, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (s. 233–256 (23 s.))
- Nilsson, Jan, Tematisk undervisning, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (s. 14–155 (140 s.))
- Wolf, Lars, Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan, 2., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (s 14–155 (140 s.))
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Nowak, Tenille, The nuances of rule-breaking, Ingår i: Teaching with Harry Potter: essays on classroom wizardry from elementary school to college, s. 21–31 (Texten finns tillgänglig via institutionen.)
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan.
1000 sidor skönlitteratur riktat mot åldersgruppen och som väljs i samråd med undervisande lärare.
Kurslitteraturen omfattar
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 908 sidor.
Del 2: Skönlitterär läsning, 867 sidor (samt 1000 sidor skönlitteratur)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1