Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE042
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Bergöö, Kerstin, Barns liv och samhällets texter, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S. 12–33 20 sidor.)
- Bergöö, Kerstin, Kritisk litteracitet, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S. 177–190 23 sidor.)
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga: litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2010Obligatorisk (S 19–50, 155–186, 203–213, 220–228, 280–302, 325–327, 231–238, 245–279 (145 s))
- Calkins, Lucy; Hartman, Amanda; White, Zoë, Berätta mer!: skrivundervisning för årskurserna F-3, Göteborg, Daidalos, 2010Obligatorisk
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (S. 13–24, 39–50, 51–81,127–154, 179–188, 198–249 119 sidor.)
- Dahlbäck, Katharina, Musik och språk i samverkan: en aktionsforskningsstudie i åk 1, Göteborg, Högskolan för scen och musik (HSM), Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet, 2011Obligatorisk (S. 41–63 22 sidor.)
- Elleström, Lars, Lyrikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S. 7–26, 35–56, 136–138 21 sidor.)
- Fast, Carina, Inbillningskraftens betydelse för barns läs- och skrivutveckling, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S. 34–60 25 sidor.)
- Fridolfsson, Inger, Grunderna i läs- och skrivinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006Obligatorisk
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S. 7–14, 59–80, 83–97, 118–131 55 sidor.)
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad - barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S. 257–279 22 sidor.)
- Kåreland, Lena, Barnboken i samhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap. 1–5 155 sidor.)
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk (19 s.)
- Linderoth, Jonas, Kreativitet, mediekultur och informationsteknik: en studie om barn som skapar datorspel, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S. 233–256 23 sidor.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S. 71–84 13 sidor.)
- Matre, S., Samtalets muligheiter i barns utvikling og læring, Ingår i: Muntlighetens möjligheter - retorik, berättande, samtal, Umeå, SMDI :b Institutionen för nordiska språk, 2009Obligatorisk (S. 94–109 15 sidor.)
- Molloy, Gunilla, Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap. 1–3 50 sidor.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
- Nilsson, Jan, Tematisk undervisning, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (S. 15–95 80 sidor.)
- Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6: enligt Lgr 11, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk
- Spökägget: att läsa och skriva i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2000Obligatorisk
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
- Wolf, Lars, Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan, 2., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (S. 14–75, 76–155 140 sidor.)
- Wollman-Bonilla, J.E., Teaching Science Writing to First Graders, Ingår i: Research in the teaching of English., 2000Obligatorisk (S. 35–65 30 sidor.)
Lundberg, Ingvar, Strid, Anna. (2009). Det lönar sig att öva. Effekten av fonologiska lekar i förskoleklass. Artikel i Dyslexi 2009:1. (Ingår i kompendium)
Aktuell läroplan och aktuella kursplanerna för svenskämnet i grundskolan.
Kompendium med bedömningsmaterial (10 s)
Vetenskapliga artiklar (ca 20 s)
Ca 1000 sidor skönlitteratur riktat mot åldergruppen väljes också i samråd med undervisande lärare.
Sammanlagt antal sidor: 1268 (Språkdelen), 851 (Litteraturdelen)
Referenslitteratur:
- Lundin Åkesson, Katarina, Tala om språk: grammatik för lärarstuderande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1