Svenska II i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE042
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
- Dahlbeck, Katharina, Musik och språk i samverkan, Göteborgs universitet, 2011, LänkObligatorisk (s. 41–63 (22 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Frank, Elisabeth & Herrlin, Katarina, Stavning - bokstavlig begrundan, Skolverket, 2018, Finns på länkObligatorisk ((14 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk
- Hagberg Persson, Barbro & Westman, Maria, Bedömning av läsutveckling under de första skolåren, Skolverket, 2017, Finns på länkObligatorisk ((13 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Herrlin, Katarina & Frank, Elisabeth, Konsten att få tänk på pränt, Skolverket, 2018, Finns på länkObligatorisk ((9 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Liberg, Caroline; Smidt, Jon, Att bli lärare i svenska, Liber, 2019Obligatorisk (208 s.)
- Lundberg, Ingvar; Strid, Anna, Det lönar sig att öva. Effekten att av fonologiska lekar i förskoleklass, Svenska Dyslexiföreningens och Svenska Dyslexistiftelsens tidskrift, 2009Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf.)
- Norén, Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Andra upplagan, Stockholm, LegiLexi, [2018]Obligatorisk (Kap 1, 3–10, 12–16 (ca 160 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Alatalo, Tarja, Läsundervisningens grunder, Andra upplagan, Malmö, Gleerup, [2019]Obligatorisk
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016Obligatorisk ((87 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Spökägget: att läsa och skriva i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2000Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf (8s.))
- Westman, Maria, Text och textbegrepp, Skolverket, 2018, Finns på länkObligatorisk ((13 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
Aktuell läroplan och aktuella kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. Sök texten på www.skolverket.se
Bedömningsmaterial. Delas ut vid seminariet "Dokumentation och analys av språkutveckling".
Del 2: Skönlitterär läsning 5 hp
- Andersson, Yngve, Världen är alltid större än mina tankar. Diktläsning, litterärförståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, s. 22
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (Berättande i olika medier (s. 7–34). (27 s.) Sök texten via http:/
/ www.kb.se.) - Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012 (Kap. 9, Boksamtalet i didaktisk belysning. s.120–127 Finns tillgänglig som pdf.)
- Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–86Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf.)
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (s. 48–52 (4 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Mehrstam, Christina, Järnjätten är starkare än Järnmannen. Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015 (19 s.)
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s.))
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. Sök texten på www.skolverket.se
Skönlitteratur
Ca 1000 sidor skönlitteratur riktat mot ämnesgruppen läses också i samband specifika moment. För aktuella titlar, se momentbeskrivningarna.
Kurslitteraturen omfattar
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 1013 sidor.
Del 2: Skönlitterär läsning, 450 sidor (samt skönlitteratur om ca 800 s.)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1