Lärande och utveckling med inriktning mot grundlärare 4-6

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE007

Kod
4PE007
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)

Mål

Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för grundlärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och jämföra olika teorier om lärande och utveckling samt deras implikationer för utbildning och undervisning
  • använda didaktiska begrepp och teorier i reflektion över och enkel analys av konkreta undervisningssituationer
  • beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
  • beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass
  • beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

Innehåll

  • Teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
  • Perspektiv på lärande och utveckling och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
  • Perspektiv på språk och tänkande i relation till lärande och utveckling
  • Barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass
  • Introduktion till specialpedagogik

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, litteraturstudier och grupparbeten.

Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin