Lärande och utveckling med inriktning mot grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE007
- Kod
- 4PE007
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)
Mål
Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för grundlärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra olika teorier om lärande och utveckling samt deras implikationer för utbildning och undervisning
- använda didaktiska begrepp och teorier i reflektion över och enkel analys av konkreta undervisningssituationer
- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass
- beskriva barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
- Teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
- Perspektiv på lärande och utveckling och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
- Perspektiv på språk och tänkande i relation till lärande och utveckling
- Barns och ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass
- Introduktion till specialpedagogik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, litteraturstudier och grupparbeten.
Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011