Den iranska kultursfärens historia
Kursplan, Grundnivå, 5JR000
- Kod
- 5JR000
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Iranska språk G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 13 maj 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs. Den ingår också som delkurs i Persiska A och som delkurs i Orientalistikprogrammets första termin, inriktning persiska.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kännedom om Irans och Afghanistans politiska historia från c:a 500-talet f.Kr. till nutid.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst:
- kunna redogöra för den iranska kultursfärens regionala utbredning och definition, samt i stora drag de olika historiska processerna i ett kronologiskt perspektiv;
- kunna redogöra för de etniska, språkliga och religiösa minoriteter som har funnits och finns i regionen ifråga;
- kunna redogöra för regionens formativa perioder och de initiala faser av modernisering som kom att bli avgörande för Iran och Afghanistan;
- kunna redogöra för den politiska utvecklingen och omvälvningarna under 1800- och 1900-talet i Iran och Afghanistan från ett såväl inhemskt som ett internationellt perspektiv;
- kunna redogöra för "Det stora spelet" och denna region ur ett storpolitiskt maktperspektiv;
- kunna redogöra för den dagsaktuella politiska och sociala situationen i Iran och Afghanistan;
- kunna skriva sammanhängande akademisk text på god svenska;
- ha utvecklat förmågan till egen analys, kritiskt tänkande och reflektion.
Innehåll
Irans och Afghanistans politiska historia från c:a 500-talet f.Kr. till nutid. Kursen innehåller också träning i generiska färdigheter som att skriva koherent akademisk text på god svenska samt kritiskt tänkande.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.