Ledarskap för grundlärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE056
- Kod
- 4PE056
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 30 maj 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp från termin 1 och 2, samt 15 hp från termin 3 på programmet
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att självständigt arbeta som grundlärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Kursen är relaterad till den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande
- redogöra för, och analysera, hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och hur lärare kan skapa förutsättningar för lärande
- identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
- redogöra för hur man kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor samt lärares yrkesetiska principer
- visa hur lärare kan använda digitala medier i undervisningen, visa ett kritiskt och forskningsbaserat förhållningssätt till digitala medier samt använda digitala medier för att redovisa och analysera sitt eget ledarskap
- i ledarskapsrelaterade sammanhang formulera sig korrekt och ändamålsenligt, på svenska, i tal och skrift.
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- centrala delar av lärarens arbete såsom retorik, kommunikation, planering, undervisning, reflektion, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- forskning och teorier med implikationer för lärares ledarskap, gruppdynamik, normbildning, olika former av kränkande behandling och konflikter
- muntlig och skriftlig kommunikation i ledarskapsrelaterade sammanhang
- framgångsfaktorer i lärares ledarskap
- juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende pedagogiskt ledarskap i skolan
- användande av digitala verktyg
- aktuell forskning om möjliheter och problem med digitala verktyg i skolan.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga, skriftliga och digitala uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1