Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK060

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2HK060
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 januari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A: Näringslära 30 hp med minimum 22,5 hp godkända, eller motsvarande kunskaper.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och värdera kunskapsområdet livsmedelsvetenskap från råvara till konsumtionsfärdig produkt inklusive näringsdrycker och kunna tillämpa matlagningstekniska metoder
  • belysa området livsmedelsmikrobiologi genom att beskriva och exemplifiera mikroorganismer, kunna tillämpa mikrobiologiska kunskaper vid livsmedelshantering samt analysera sambanden mellan mikroorganismer och hälsa
  • beskriva livsmedelslagstiftningens uppbyggnad och innehåll samt tillämpa den vid livsmedelshantering och märkning med relevans inom dietistprofessionen
  • beskriva sensorikens grunder och tillämpa sensoriska metoder vid bedömning av livsmedel inklusive näringsdrycker
  • välja, värdera, hantera, tillaga och demonstrera mat och måltider samt göra kvalitetsbedömningar ur ekonomiskt, etiskt, hygieniskt, näringsmässigt och sensoriskt perspektiv samt hållbar utveckling
  • modifiera, värdera och utveckla matrecept i syfte att kunna förmedla och genomföra specialkostsalternativ
  • söka och värdera relevant information utifrån aktuell problemställning och kunna presentera laborationsresultat såväl muntligt som skriftligt
  • kommunicera livsmedelsvetenskap och matlagningsteknik teoretiskt och praktiskt till olika målgrupper

Innehåll

Kursen ger den blivande dietisten relevanta redskap för att kunna utarbeta, analysera, värdera och kommunicera livsmedel från råvara till färdig produkt, vilket är väsentligt för att kunna förmedla en effektiv kostbehandling. Studenterna tillämpar grundläggande metoder för sensorisk analysteknik, mikrobiologisk kvalitetskontroll samt demonstrationsteknik. Såväl produktion som konsumtion av livsmedel diskuteras i ett ekonomiskt perspektiv samt utifrån hållbar utveckling. I experimentella försök prövas metoder och tekniker för tillagning av måltider och utveckling av recept med syfte att skapa näringsriktiga specialkoster med sensorisk acceptans. Studenterna tränas i att kommunicera laborationsresultat såväl muntligt som skriftligt.

Undervisning

Laborationer i livsmedelsmikrobiologi och sensorisk analysteknik ges i början av kursen för att sedan tillämpas inom varje livsmedelsgrupp. I kursen varvas teori (föreläsningar, seminarier) med laborationer. Resultat redovisas i form av livsmedelsdemonstrationer och seminarier samt i muntlig och skriftlig framställning enskilt eller i grupp.

Examination

Skriftliga och muntliga individuella redovisningar samt praktiska och teoretiska prov. Inom ramen för kursen anordnas för varje skriftlig examination en ordinarie tentamen och en omtentamen. Dessutom finns ett tillfälle för s.k. uppsamlingstentamen. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. Som betygsgrader används väl godkänd, godkänd och underkänd.

För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända, samt att studenten aktivt deltagit i laborationer, redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygsättande lärare alternativt läraren/lärarlaget efter samråd med de studerande fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Kriterier för olika betygsgrader anges.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin