Medie- och kommunikationsvetenskap C: Teori i journalistikstudier
Kursplan, Grundnivå, 2IV170
- Kod
- 2IV170
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medie- och kommunikationsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
60 hp medie- och kommunikationsvetenskap, varav 7,5 hp journalistikstudier
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskaper och förståelse
- redogöra för och visa på fördjupad förståelse av huvudteorierna i, och av relevans för, journalistikstudier,
- redogöra för och visa på förståelse av hur dessa teorier förhåller sig till kulturell, politisk, ekonomisk, teknisk - och övergripande social kontext, där journalistik produceras,
- redovisa specialiserad kunskap om och visa på förståelse av diskursiva och publikdrivna perspektiv inom journalistikstudier.
Färdighet och förmåga
- självständigt reflektera över de centrala perspektiven i journalistikteori och hur dessa kan tillämpas i den digitala eran,
- självständigt och kritiskt reflektera kring frågor om identitet, demokrati, makt, ideologi, deltagande och inkludering inom journalistik och nyheter,
- självständigt och kritiskt presentera och analysera - muntligt och skriftligt - teoretiskt underbyggda förklaringar av nyckelfrågor och diskussioner inom fältet journalistikstudier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- redogöra för och visa på förståelse av etiska konsekvenser förknippade med olika teoretiska perspektiv inom journalistikstudier,
- självständigt resonera och visa på förståelse av inkluderande och maktneutrala perspektiv och praktiker inom journalistik, till exempel i relation till kön, etnicitet och klass.
Innehåll
Kursen, som utgår från grunderna inom MKV B/Journalistikstudier, bygger på de huvudsakliga teorierna i, och av relevans för, ämnet samt erbjuder fördjupade studier av den akademiska diskussionen inom fältet. Här visas också hur diskussionen förändras i en digital samtid. Det undersökande perspektivet innebär en djupare förståelse av grunderna för journalistik genom en filosofisk, ontologisk, och etisk reflektion, med fokus på, bland annat, sanning, objektivitet, rättvisa och (socialt) ansvar.
Kursen går vidare med teoretiskt undersökande frågor och fenomen kring nyhetsproduktion, innehåll och kontext, med särskilt fokus på sociala skikt (kulturellt, politiskt, ekonomiskt, tekniskt), inom tre breda områden (kritisk teori och kulturstudier, diskursstudier, publikstudier). Den teoretiska verktygslådan gör det möjligt för studenterna att kritiskt reflektera över, och analysera, frågor om kön, etnicitet, klass, identitet, demokrati, makt, ideologi, deltagande, konflikt, in/tolerans och inkluderande - inom journalistik och nyheter.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops kombineras med individuella- och grupparbeten och uppgifter.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska moment, genom individuella- och grupparbeten samt (muntliga och/eller skriftliga) tentamina.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018