Informationssystem och systemvetenskaplig metod
Kursplan, Grundnivå, 2IS219
- Kod
- 2IS219
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Informationssystem G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i följande utbildningsprogram:
- Kandidatprogram i systemvetenskap, inriktning programvaruteknik 180 hp
Ges även som fristående kurs
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- Beskriva den roll ämnet informationssystem har i akademi och samhälle
- Förklara grundläggande principer för verksamhetsutveckling och utveckling av informationssystem och dess ingående delar
- Redogöra övergripande för relationen mellan systemutveckling och kunskapsutveckling inom ämnet informationssystem
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna
- Planera, genomföra och tolka intervjuer i syfte att förstå verksamhetsbehov i samband med utveckling av IT-system
- Formulera krav på IT-system
- Skapa grundläggande konceptuella modeller av verksamhet och IT-system
- Planera för mål- respektive kriteriebaserad utvärdering av IT-system
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- Söka och kritiskt värdera källor inom området informationssystem
- Argumentera muntligen och skriftligen med en tydlig spårbarhet till litteratur och insamlad data
Innehåll
Kursen ger en introduktion till centrala begrepp inom området informationssystem:
- Informationssystem och systemvetarrollen
- Intressenter och olika perspektiv i verksamhets- och systemutveckling
- IT-system, informationssystem och verksamhet
- Metoders betydelse för verksamhets- och systemutveckling
- Modellbegreppet och konceptuell modellering
- Utvärdering baserat på kriterier och verksamhetsmål
- Designforskning
Moment 1: Grundläggande begrepp, 2,5 hp
Momentet introducerar grundläggande begrepp inom ämnet informationssystem, inklusive begrepp kring verksamhet, IT-system, konceptuella modeller och designforskning. I momentet introduceras även hur kunskapsutveckling sker inom ämnet och var forskningsresultat publiceras.
Moment 2: Intressentcentrerad design av IT-system, 3,5 hp
I detta moment genomför studenterna intervjuer för att utreda verksamhetsproblem och tar med utgångspunkt från resultaten fram konceptuella modeller och designprototyper för ett IT-system.
Moment 3: Planering för utvärdering, 1,5 hp
I detta moment planerar studenterna utvärdering av ett IT-system med utgångspunkt från verksamhetsmål och kriterier för utvärdering.
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar, övningsuppgifter samt arbete i grupp.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter enskilt och i grupp, muntlig redovisning och opposition samt frivillig individuell rapport.
För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs godkänt på samtliga moment samt godkänt på avslutande och frivillig skriftlig tentamen.
För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd krävs utöver ovanstående examination godkänt betyg på frivillig individuell rapport som redovisas skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på Campus Gotland samt som distanskurs.