Didaktiska perspektiv på ämnesspråk och text

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE069

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Achugar, M.; Schleppegrell, M.J., Beyond connectors: The construction of cause in history textbooks., Linguistics and Education, 16(3), 2005Obligatorisk (s. 298–318. 20 s.)
  • Folkeryd Wiksten, Jenny; af Geijerstam, Åsa, Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld - exemplet svenska i lektion.se, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (I: Dagrun Skjelbred & Aslaug Veum Artikkelsamling fra den morsmålsdidaktiske konferansen i Tönsberg november 2011. Preliminär titel. 12 s.)
  • Jakobson, B.; Axelsson, M., "Beating about the bush" on the how and why in elementary school science, Education Inquiry, 15, 2012Obligatorisk (15 s.)
  • Schleppegrell, Mary J, The language of schooling: a functional linguistics perspective, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 2004Obligatorisk
  • Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Obligatorisk
  • Läroplaner, ämnesplaner och kursplaner (www.skolverket.se), Skolverket, Skolverkets webbsidaObligatorisk (ca 30 s.)
  • Veel, R.; Coffin, C., Learning to Think Like an Historian: The Language of Secondary School History, Ingår i: Hasan, R., Williams, G., (red), Literacy in society. New York: Addison Wesley Longman., 1996Obligatorisk (s. 191–231. 40 s.)
  • Street, Brian; Lefstein, Adam, Literacy: An Advanced Resource Book for Students, London, Routledge, 2008 (s. 1–45, 142–190. 93s.)
  • Luke, A; Freebody, P, Further Notes on the Four Resources Model, International Reading Association, Inc, 1999Obligatorisk (10 s.)
  • Winther Jørgensen, Marianne; Phillips, Louise, Diskursanalys som teori och metod, Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk (180 s.)
  • Almqvist, Jonas; Östman, Leif, What do values and Norms Have to Do with Scientific Literacy?, Ingår i: Cedric Linder, Leif Östman, Douglas A. Roberts, Per-Olof Wickman, Gaalen Erickson & Allan MacKinnon (red.) Exploring the Landscape of Scientific Literacy. London: Routledge, 2011Obligatorisk (16 s.)
  • Dale, A; Newman, L, Sustainable development, education and literacy, Ingår i: International journal of sustainability in higher education., vol. 6, nr. 4, 2005, s. 351–362Obligatorisk
  • Freebody, P.; Luke, A., Literacies programs: Debates and demands in cultural context, Prospect: Australian Journal of TESOL, 5(7), 1990Obligatorisk
  • Schleppegrell, M, The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review, Ingår i: Reading & writing quarterly., vol. 23, nr. 2, 2007, s. 139–159Obligatorisk
  • Lundqvist, Eva; Säljö, Roger; Östman, Leif, Inledning: literacy och scientific literacy, Ingår i: Scientific literacy: teori och praktik, Malmö, Gleerups, 2013 (s. 9–18)
  • Almqvist, J. m.fl., Pragmatiska studier av meningsskapande, Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Obligatorisk (s. 11–24 (13 s))
  • Quennerstedt, M., Pragmatisk diskursanalys av praktiknära texter. En analys av meningsskapandets institutionella innehåll och villkor., Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Obligatorisk (s. 89–113 (25 s))
  • Danielsson, Kristina; Selander, Staffan, Reading Multimodal Texts for Learning - a Model for Cultivating Multimodal Literacy, Designs for Learning, 2016, https://www.designsforlearning.nu/articles/10.16993/dfl.72/ (8. 25–36.)
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard, Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser, Oslo, Universitetsforl., cop. 2012Obligatorisk (Writing the self: the discoursal construction of identity on intersecting timescales. s.17–32.)
  • Shanahan; Shanahan; Misisicha, Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Ingår i: Journal of literacy research., vol. 43, nr. 4, 2011, s. 393–429Obligatorisk (https://doi.org/10.1177/1086296X11424071)
  • Öhman, Marie; Öhman, Johan, Harmoni eller konflikt? - en fallstudie av meningsinnehållet i utbildning för hållbar utveckling, NorDiNA, 2012, https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/359Obligatorisk (8(1), s. 59–72.)

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin