Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK060

Kod
2HK060
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A: Näringslära 30 hp med minimum 22,5 hp godkända, eller motsvarande kunskaper.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Övergripande mål:

  • söka och värdera relevant information utifrån aktuell problemställning med relevans för dietistprofessionen samt kunna presentera fakta såväl muntligt som skriftligt

Livsmedelssäkerhet med mikrobiologi (4,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva livsmedelslagstiftningens uppbyggnad och innehåll och kunna redogöra för oönskade ämnen samt märkning och tillsatser
  • redogöra för grundläggande livsmedelsmikrobiologi, beskriva och exemplifiera olika typer av mikroorganismer inklusive patogener samt analysera och förklara sambanden mellan mikroorganismer och hälsa
  • förklara betydelsen av god hygienpraxis vid livsmedelshantering, samt identifiera faktorer som kan förhindra matförgiftningar med fokus på olika målgrupper

Tillämpad livsmedelsvetenskap med sensorik (10,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva, förklara och värdera kunskapsområdet livsmedelsvetenskap från råvara till konsumtionsfärdig produkt med bred kännedom om livsmedel inklusive näringsdrycker
  • förklara och tillämpa grundläggande matlagningstekniska metoder och arbeta livsmedelssäkert
  • demonstrera mat och måltider samt kommunicera livsmedelsvetenskap, livsmedelssäkerhet och matlagningsteknik till olika målgrupper
  • modifiera och värdera recept i syfte att kunna förmedla och genomföra specialkostsalternativ
  • ur ett brett kvalitetsperspektiv välja, värdera, hantera livsmedel och måltider ur ekonomiskt, etiskt, hygieniskt, näringsmässigt, sensoriskt och hållbart perspektiv
  • beskriva och förklara sensorikens grunder och kunna tillämpa sensoriska lukt- och smakövningar samt använda sensorisk terminologi vid beskrivning av mat och näringsdrycker
  • redogöra för faktorer som påverkar matpreferenser och hur smakförhöjare kan nyttjas vid beredning av maträtter

Innehåll

Kursen ger den blivande dietisten relevanta redskap för att kunna utarbeta, analysera, värdera och kommunicera livsmedel från råvara till färdig produkt, vilket är väsentligt för att kunna förmedla en effektiv kostbehandling. Studier i livsmedelssäkerhet och mikrobiologi utvecklar kunskaper om såväl goda som patogena mikroorganismer samt oönskade ämnen. Livsmedelslagstiftningens uppbyggnad studeras med relevans för dietistprofessionen. Livsmedel och deras kvalitet diskuteras i ett brett perspektiv (ekonomiskt, etiskt, hygieniskt, näringsmässigt, sensoriskt) samt utifrån hållbar utveckling. Tillagning av näringsadekvata specialkoster med sensorisk acceptans. Studenterna tränas i att kommunicera laborationsresultat teoretiskt och praktiskt till olika målgrupper såväl muntligt som skriftligt.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.

Examination

Muntliga och skriftliga redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. För varje obligatoriskt moment ges ett ordinarie examinationstillfällen, samt ett omtentatillfälle i slutet av kursen inom given termin. För den skriftliga salstentan ges efter terminen ytterligare ett uppsamlingstillfälle. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden och redogörelser kring ämnesområdet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygsättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Kriterier för olika betygsgrader anges.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin