Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE381

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE381
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 13 augusti 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 31-60 i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i programmet för personal- och arbetslivsfrågor.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A. Inom Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor: Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A, 15 hp, och Metod och projektarbete A, 15 hp.

Innehåll

Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Kompetens och lärande, 7,5 hp
  • Organisering och ledning av kompetensförsörjning, 7,5 hp
  • Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal, 7,5 hp
  • Projektarbete, 7,5 hp

Kompetens och lärande 7.5 hp

Vad finns det för olika teorier om lärande i arbetslivet? Hur kan man forska om kompetensutveckling som lärandeprocesser? Delkursen behandlar samtida teoretiska perspektiv på lärande, kunskap och kompetens med fokus på vuxna i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och diskutera olika samtida teoretiska perspektiv på lärande i arbetslivet
  • urskilja och jämföra olika sätt att vetenskapligt studera kunskap och lärande i arbetslivet

Innehåll

  • Teorier om lärande och kunskap i arbetslivet
  • Forskning om kunskap och lärande i arbetslivet
  • Lärande som kompetensutveckling

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Organisering och ledning av kompetensförsörjning 7.5 hp

Hur kan man arbeta strategiskt med kompetensförsörjning? Vad är viktigt att ta hänsyn till vid rekrytering, utveckling och utfasning av kompetens? Hur påverkas kompetensarbetet av styrmetoder och organisationsmodeller? Delkursen behandlar frågor om kompetensförsörjning utifrån ett lednings- och organisationsperspektiv.

Mål

  • Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
  • Redogöra för olika principer för organisering av kompetensförsörjning
  • Urskilja och redogöra för olika faser och processer i arbete med att leda kompetensförsörjning
  • Jämföra olika strategier för kompetensförsörjning
  • Diskutera möjligheter och hinder för strategiskt kompetensförsörjningsarbete i olika kontexter

Innehåll

  • Organisering av kompetensförsörjning
  • Rekrytering
  • Kompetensutveckling
  • Utfasning och avveckling
  • Mångfald och jämställdhet

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Att tala och samtala:Kommunikation och professionella samtal 7.5 hp

Hur kommunicerar vi i olika sammanhang? Vad utgör ett professionellt samtal? På vilka sätt intar vi olika roller när vi samtalar? I denna delkurs ges en orientering i grundläggande kunskaper om metoder och förhållningssätt i relation till samtal med särskilt fokus på sociala processer och maktrelationer. Delkursen innehåller också praktiska moment som syftar till att ge studenter möjlighet att träna kommunikativa färdigheter samt till att ge verktyg för att analysera egna övningssamtal utifrån teoretiska perspektiv.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över olika teoretiska begrepp och perspektiv på kommunikation och interaktion
  • uppvisa en grundläggande förmåga att planera och genomföra professionella samtal
  • genomföra analyser av samtal

Innehåll

  • Begrepp och perspektiv inom kommunikations- och interaktionsforskning
  • Samtal som förändrings- och utvecklingsinstrument
  • Samtalsövningar
  • Analys av genomförda samtal

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

B-uppsats 7.5 hp

Denna delkurs syftar till att studenten skall kunna formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning som redovisas i skriftlig form. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • självständigt initiera, planera, genomföra och avrapportera en vetenskaplig undersökning inom pedagogik som kunskapsområde
  • systematiskt söka och värdera forskning inom valt problemområde
  • motivera val av teori och metod
  • analysera empiri med hjälp av teori
  • på ett kritiskt och reflekterande sätt diskutera eget och andras vetenskapliga arbete

Innehåll

  • den vetenskapliga uppsatsens innehåll och form
  • insamling av material
  • analys av insamlat material
  • forskningsöversikt
  • vetenskapligt skrivande och referenshantering
  • god forskningssed

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, handledning och examinerande slutseminarium.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov samt muntliga och/eller skriftliga redovisningar.

Examination

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin