Kursplan för Hem- och konsumentkunskap, fortsättningskurs för lärare i grundskolan (del 1)
Home and Consumer Studies for Teachers in Compulsory School 2 (Part 1)
Kursplan
- 15 högskolepoäng
- Kurskod: 2HK086
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Kostvetenskap G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2021-05-05
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2022-08-31
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2023
-
Behörighet:
15 hp från Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan 30 hp
- Ansvarig institution: Institutionen för kostvetenskap
Mål
Efter avklarad kurs ska studenten i relation till innehållet i de olika momenten kunna:
- förklara och ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap samt värdera vad olika synsätt får för konsekvenser för elevers lärande i hem- och konsumentkunskap
- tillämpa och visa ämnesdidaktisk förmåga i undervisningssituationer samt vid bedömning och betygsättning
- relatera kunskap och arbetssätt till aktuella styrdokument
Moment 1: Näringslära och livsmedelsvetenskap
Efter avklarat moment ska studenten kunna:
- förklara hur livsmedel påverkas av förvaring och tillagningsprocesser liksom av tillsatser, naturliga gifter och främmande ämnen
- redogöra för och kunna särskilja olika former av livsmedelsöverkänslighet och tillämpa kunskaperna vid val av livsmedel och i praktisk matlagning
- analysera och problematisera livsmedelsval i relation till hälsa, klimatpåverkan och miljö
Moment 2: Måltidsprocessen
Efter avklarat moment ska studenten kunna:
- diskutera samhällets och skolans normer, samt människors förhållningssätt till mat, måltider och hushållsarbete med fokus på jämställdhet och kultur
- redogöra för didaktiska traditioner, samt tillämpning och bedömning i relation till måltidsprocessen i hem- och konsumentkunskap
- förklara betydelsen av estetiska aspekter och tillämpning av sensorisk träning och hur sensorisk träning för barn och unga kan genomföras
Innehåll
Kursen omfattar två moment: Näringslära och livsmedelsvetenskap samt Måltidsprocessen. Under kursen behandlas pedagogiska och ämnesdidaktiska frågor i relation till innehållet i de olika momenten.
Moment 1: Näringslära och livsmedelsvetenskap, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Näringslära och livsmedelsvetenskap (se kursen Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan 30 hp). Matens betydelse för hälsan fokuserar speciellt på barns och ungas näringsbehov och val av livsmedel. Vidare hur näringsintag kan värderas i relation till de Nordiska näringsrekommendationerna och hur livsmedelsval kan problematiseras i relation till miljö- och klimatfrågor. Matlagning vid olika former av livsmedelsöverkänslighet tränas och konsekvenserna av oönskade ämnen i maten behandlas.
Moment 2: Måltidsprocessen, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning av Måltidsprocessen i tidigare kurs (se kursen Hem- och
konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan 30 hp). I momentet behandlas rådande normer i samhälle och skola och hur dessa i sin tur påverkar människors förhållningssätt i frågor kring hushållsarbete och jämställdhet. Olika didaktiska traditioner inom ämnet i relation till undervisning om livsmedelsval, matlagningsmetoder och genomförande av måltider synliggörs och diskuteras genom exemplifiering av praktiknära forskning. Vidare inkluderas matens estetiska värde liksom betydelsen av sensoriska aspekter och sensorisk träning i detta moment.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, praktiska övningar och laborativ verksamhet.
Examination
Examination sker genom bedömning av skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter. För momenten ges betygen underkänd (U) och godkänd (G). För godkänt betyg krävs att alla uppgifter bedöms som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Vid kursstart ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro, samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Vidare ska kriterier för olika betygsgrader anges.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2022)
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
De Ron, Lena;
Feldt, Maria
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap. : den systematiskt planerande läraren Handboken
[Sverige]: hkforum.se, [2017]
-
De Ron, Lena;
Feldt, Maria
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
[Lidingö]: Maria Feldt, cop. 2013
-
Diskussionsunderlag till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket, 2011
-
Gahne, M
Mat för alla sinnen; Sensorisk träning enligt SAPERE-metoden
Livsmedelsverket, 2015
-
Granberg, Albina;
Olsson, Viktoria;
Mattsson Sydner, Ylva
Teaching and learning cooking skills in home economics. What do teachers for students with mild intellectual disabilities consider important to learn?
British Food Journal, 2017
-
Hur liten kan livsmedelskonsumtionens klimatpåverkan vara år 2050?
Livsmedelsverket, 2013
-
Knowing how to use and understand recipes: What arithmetical understanding is needed when students with mild intellectual disabilities use recipes in practical cooking lessons in Home Economics?
Granberg, Albina;
Brante, Göran;
Olsson, Viktoria;
Mattsson Sydner, Ylva
International Journal of Consumer Studies, 2017
-
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket, 2011
-
Livsmedelsvetenskap
Nylander, Annica;
Jonsson, Lena;
Marklinder, Ingela;
Nydahl, Margaretha
2., [rev. och uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
-
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan: [Stockholm]: Skolverket, 2019
-
Läroplan för grundsärskolan 2011
Skolverket, 2011
-
Nordiska näringsrekommendationer 2012
Livsmedelsverket, 2013
-
Olausson, Maj;
Hedberg, Anette
Tillsatser i livsmedel : en faktabok
5. rev. uppl.: Uppsala: Livsmedelsverket, 2013
-
Salonen, Pertti
Johansson, Birgitta
Klimatfrågan på bordet
Stockholm: Formas, 2008
-
Hjälmeskog, Karin;
Höijer, Karin
Didaktik för hem- och konsumentkunskap
Gleerups Utbildning AB, 2019
-
Johansson, Ulla;
Stubbendorff, Anna
Näring och hälsa
4 uppl.: Studentlitteratur AB, 2020
-
Normers betydelse för hållbar konsumtion
Konsumentverket, 2020
Andra aktuella vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar tillkommer.
Referenslitteratur
-
Backman, Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
-
Bryman, Alan
Nilsson, Björn
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3: Stockholm: Liber, [2018]
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2023, version 2)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2023, version 1)