Forskning vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om utbildning, bildning, undervisning, socialisation och lärande.
Forskare och doktorander vid institutionen arbetar inom ramen för en eller flera av institutionens forskargrupper och många av dem är dessutom knutna till forskargrupper vid andra institutioner vid Uppsala universitet och andra lärosäten samt deltar i olika nationella och internationella forskarnätverk.
Forskningsområden
Forskargrupper
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Civics Education Design Lab (CEDEL)
- Laboratory for Teaching Practices (TePlab)
- Matematikdidaktik
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik (PS-gruppen)
- Research on Educational Leadership (REL)
- Studier av språkliga praktiker (STOLP)
- Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella praktiker (CLIP)
- Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)
- Studies of Comparative Didactics (SCOD)
- Uppsala Studies of History and Education (SHED)
- Ämnesdidaktik i samhällsvetenskap och humaniora (ÄDISH)
Forskningsprojekt
- Aspirationer i praktiken. Avgörande faktorer och utfall av ansökningsbeteende till gymnasie- och högre utbildning
- Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930
- Förbättrar speciallärare elevernas kunskaper?
- Hela staden som förskolegård? Utmaningar och möjligheter för innerstadsförskolors mobilitet och plats för lek i täta urbana miljöer.
- Ledarskapets autonomi i svenska, finska och isländska kommuner och skolor.
- Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria (PEDASK)
- SEGA:D - Serious educational games against disinformation
- Sedvänjor att undervisa om kontroversiella hållbarhetsfrågor och elevernas lärande.
- Undervisning och lärande om den inbäddade ekonomin
- Utveckla, implementera och beforska Lektionsverkstäder
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag? (JURED)
- What Works? Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare.
- Övergången mellan förskola och grundskola - analyser av hur förskoledeltagande och socioekonomisk kontext påverkar barns tidiga utbildningsbanor
Forskningsseminarier
Våra forskningsseminarier är öppna för deltagande.
Högre seminariet
Högre seminariet är en del av institutionens forskarutbildning. Här lägger våra doktorander fram delar av sina pågående avhandlingsarbeten för diskussion och handledning.
Kontaktpersoner för de olika ämnena:
- Pedagogik: Ann-Carita Evaldsson
- Didaktik: Leif Östman
- Utbildningssociologi: Mikael Börjesson
I Kalendariet finns information om tid och plats för de högre seminarierna.
Forskningsseminarier i pedagogik
- Barn- och ungdomsvetenskap (BUV)
- Interaktionsseminariet (CLIP)
- Internationellt webbseminarium om inkluderande utbildning (kopplat till PS-gruppen)
- Narrativa forskarseminariet (NAFS)
- PS - seminariet
- Research on Educational Leadership
- Seminariet för läroplansteori och reformhistoria (STEP)
- Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella praktiker (CLIP)