Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella praktiker (CLIP)
Forskningsmiljön CLIP (Studies in Childhood, Learning and Identities as Interactional Practices) samlar forskare och doktorander i främst pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap med intresse för studier av barndom, lärande och identitet som interaktiva praktiker i relation till en vidare utbildningskontext. Gruppen har ett uttalat intresse för teori- och metodutveckling, och kompetenser inom samtalsforskning och diskursanalys med särskilt intresse för lärandeprocesser, socialisation, moral och identitetsarbete (i.e. genus, klass, etnicitet, ålder, funktionshinder, diagnoser, etc.). Forskargruppen bedriver praxisnära forskning med ett uttalat aktörsperspektiv med utgångspunkt i studier av barns, ungas och vuxnas (professionella, föräldrar, etc.) deltagande i vardagliga aktiviteter i och utanför institutionella sammanhang.
Kontakt
Nätverk
Barn- och ungdomsvetenskap
Att lära och minnas med interaktiva teknologier i ett narrativt perspektiv.
Nätverket för forskning om literacy practices.
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Medlemmarna undervisar på grundutbildningen i pedagogik, barn- och ungdomsvetenskap, socionomprogrammet samt lärarutbildningarna.
Flera av medlemmarna undervisar i pedagogik och Barn- och ungdomsvetenskap på avancerad nivå.
Seminarier
CLIP har ett forskningsseminarium där vi möts varannan måndag udda veckor kl. 13.15-15. Vi ansvarar även för Samtalslabbet i samverkan med Institutionen för nordiska språk och Institutionen för socialt arbete. Vi träffas varannan måndag jämna veckor kl. 11.15-12. Kontakta Ann-Carita Evaldsson eller Helen Melander Bowden för detaljerade program och innehåll.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Childhood, s. 230-246, 2024
Ingår i Learning, Media & Technology, 2024
Ingår i Journal of Cognition and Development, s. 100-126, 2024
Ingår i Cognitive science, 2024
Barns deltagande i undervisning
Ingår i Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman., Studentlitteratur AB, 2024
Tid och rum i förskolebarns vardag.
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering., s. 202-222, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i BMC Psychology, 2024
Ingår i Learning, Culture and Social Interaction, 2024
Disclaiming knowledge to encourage participation in research group meetings
Ingår i Discourse Studies, 2024
Ingår i Classroom Discourse, 2024
- DOI för Aided-speaking students' unsolicited questions in teacher-fronted classroom talk: the use of speech-generating devices to ask questions
- Ladda ner fulltext (pdf) av Aided-speaking students' unsolicited questions in teacher-fronted classroom talk: the use of speech-generating devices to ask questions
Ingår i Discourse Studies, s. 321-341, 2023
Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Research in science education, 2023
Ingår i Cultural Studies of Science Education, 2023
- DOI för The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
- Ladda ner fulltext (pdf) av The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Ingår i Childhood, s. 13-29, 2023
Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures
Ingår i Handbook on Language & Youth Culture, s. 62-78, Routledge, 2023
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
Ingår i FORMakademisk, 2023
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 1255-1283, 2023
Barns berättelser om spel i kamratgruppen
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 38-63, 2023
Ingår i Linguistics and Education, 2022
Ingår i Childhood, s. 593-611, 2022
Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Ingår i Språk och stil, s. 5-38, 2022
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 203-229, 2022
Ingår i Talking with children, s. 405-425, Cambridge University Press, 2022
- Fler publikationer