Bioinformatik i skolan för ämneslärare

3 hp

Kurs, Avancerad nivå, 1BL810

Fäll ut informationen nedan för att läsa mer om anmälan och behörighet.

Studieort
Flexibel
Studietakt
25 %
Undervisningsform
Distans
Antal obligatoriska träffar på campus
0
Antal frivilliga träffar på campus
0
Undervisningstid
Blandad
Studieperiod
19 januari 2026–22 mars 2026
Undervisningsspråk
Svenska
Behörighet

Lärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Urval

Högskolepoäng inom teknik/naturvetenskap (max 240 hp)

Avgifter

Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Sista anmälningsdag
15 oktober 2025
Anmälningskod
UU-67011

För dig som är antagen eller reserv

Registreringsperiod
19 december 2025–18 januari 2026
Institutionens information om registrering

Om kursen

Kursen vänder sig till dig som är ämneslärare och som vill utveckla din undervisning och dina kunskaper och färdigheter i bioinformatik. I denna kurs lär vi oss om databaser och verktyg som används inom bioinformatik för att svara på spännande frågor om allt från släktskap, genetiska sjukdomar till smittspårning. I samband med föreläsningar ingår datorövningar och ämnesdidaktiska diskussioner som lyfter kopplingen mellan bioinformatik och undervisning i skolan, inklusive etiska frågor.

Under kursen kommer du att arbeta med att utveckla datorövningar för skolan som sedan delas, sammanställs och didaktiskt analyseras tillsammans med kursdeltagarna.

Distanskursens upplägg: Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier på distans online, preliminärt på tisdagskvällar. Kommunikation under kursen sker via kursens sida på lärplattformen Studium. Tillgång till dator med stabil internetuppkoppling och webbkamera krävs. Mellan träffarna genomförs datorövningar med återkoppling via Studium. Som kurslitteratur ingår ett antal didaktiska artiklar och kortare texter om bioinformatik. Kursen avslutas med en muntlig och skriftlig redovisning av en uppgift som i korthet handlar om att göra en lektionsplanering där en bioinformatikövning integreras i undervisningen för valfri elevgrupp, och där didaktiska val motiveras utifrån teori.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin