Matematik I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE010

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE010
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 mars 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

En B, Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6b)

Mål

Mål

Syftet med kursen är att introducera och diskutera matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier, samt att sätta detta i relation till lärandeperspektiv. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i matematik för grundlärarprogrammet årskurs 4-6.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- använda och beskriva innebörden av matematiska och didaktiska begrepp i relation till det för kursen matematiska innehållet, samt använda dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik.

- självständigt lösa uppgifter inom det för kursen aktuella matematikinnehållet, samt kunna redogöra för olika lösningsalternativ.

- diskutera teorier gällande matematisk begreppsutveckling och språkets betydelse för matematikinlärning.

- redogöra för skolans styrdokument och sätta dessa i relation till undervisning och lärande i matematik.

- använda olika undervisningsmaterial och tekniker utifrån matematiska och didaktiska begrepp och teorier.

- sammanfatta syfte och resultat i vetenskapliga texter.

Innehåll

Innehåll

Under kursen behandlas nedanstående områden:

- Introduktion till matematikdidaktik som vetenskapsområde.

- Grundskolans läroplaner och kursplaner i matematik.

- Lärande och undervisning för grundskolans årskurs 4-6 avseende aritmetik och olika talområden.

- Tal och talområden gällande heltal, rationella tal och reella tal.

- Olika sätt att skriva naturliga tal, talens historiska utveckling och positionssystemet.

- Aritmetik gällande de fyra räknesätten, räknelagar, procenträkning, potensräkning och räkning i olika talbaser.

- Olika arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i undervisning beträffande taluppfattning och aritmetik.

- Didaktiska teorier gällande matematisk begreppsutveckling och språkets betydelse i lärandet av matematik.

- Digitala lärresurser i matematikundervisningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.

Examination

- Skriftlig salstentamen.

- Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin