Pedagogik A
Kursplan, Grundnivå, 4PE175
- Kod
- 4PE175
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 17 september 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat-, magister- och masterexamen eller utgöra biområde i kandidat-, magister- och masterexamen. Kursen är obligatorisk inom Beteendevetenskapligt kandidatprogram, 180 högskolepoäng.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng
- Människan i samhället: Introduktion till pedagogik som vetenskap, 7,5 hp.
- Från Platon till Piaget: Pedagogikens historia från antiken till nutid, 7,5 hp.
- Socialisation, fostran och identitetsformering: Sociala påverkansprocesser i praktiken, 7,5 hp.
- Litteraturstudie i pedagogik, 7,5 hp.
Människan i samhället 7.5 hp
Människan i samhället: Introduktion till pedagogik som vetenskap
Kursen ger en introduktion till pedagogik som kunskapsområde. Kursens syfte är vidare att ge kunskaper om hur människan formas och utvecklas genom lärande i olika sociala och kulturella sammanhang, samt hur lärande kan förstås utifrån olika teoretiska perspektiv.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom pedagogik som kunskapsområde
- identifiera olika former av lärande- och utvecklingsprocesser i samhället
- redogöra för några centrala forskningsfrågor och perspektiv i relation till olika institutioner såsom familj och utbildning samt arbetsliv.
Innehåll:
- Grundläggande begrepp och forskningsperspektiv inom pedagogik
- Pedagogiska processer i institutionella sammanhang
- Människan som en lärande aktör i samhället
Undervisning:
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination:
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Från Platon till Piaget 7.5 hp
Från Platon till Piaget: Pedagogikens historia från antiken till nutid
Kursens syfte är att belysa pedagogikens och det pedagogiska tänkandets historia från antiken till samtiden. I kursen behandlas bland annat utdrag av klassiska texter och teorier i relation till sin historiska kontext. Vidare studeras nutida pedagogiska perspektiv i ljuset av pedagogikens idéhistoria.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för, jämföra och analysera centrala pedagogiska tanketraditioner i institutionella, idéhistoriska och historiska kontexter från antiken till modern tid.
- redogöra för, jämföra och analysera några centrala teorier om lärande och utveckling samt placera dessa i sina vetenskapsteoretiska traditioner.
Innehåll:
- Pedagogikens historia
- Pedagogikens framväxt som vetenskap
- Klassiska teorier om lärande och utveckling
Undervisning:
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination:
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Socialisation, fostran och identitetsformering 7.5 hp
Socialisation, fostran och identitetsformering: Sociala påverkansprocesser i praktiken
Kursens syfte är att ge kunskaper om socialisations- och fostransprocesser inom olika institutioner såsom familj, skola och kamratgrupper. Kursen innebär även en första fördjupning i makt- och normaliseringsprocesser i samhället och på vilket sätt som dessa gestaltar sig i relation till barns och ungas olika sociala bakgrundsfaktorer.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och förklara några centrala teorier om socialisation, fostran och identitetsformering.
- beskriva och kritiskt reflektera kring socialisation, fostran och identitetsformering i relation till olika maktstrukturer i samhället, med särskilt fokus på genus, social klass, etnicitet, ålder och generation.
- identifiera och analysera vilka uttryck sociala påverkansprocesser kan ta sig inom olika institutioner såsom skola, familj och kamratgrupper.
Innehåll:
- Socialisations- och fostransprocesser i olika samhällsinstitutioner
- Individers och gruppers identitetsformering
- Normalisering och maktstrukturer i utbildningssystemet och övriga samhället
Undervisning:
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier.
Examination:
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Litteraturstudie i pedagogik 7.5 hp
Kursen ska ge grundläggande kunskaper om hur en vetenskaplig frågeställning kan formuleras, besvaras och diskuteras. Syftet är även att utveckla kunskaper i att söka, värdera och tolka vetenskaplig litteratur samt ge möjlighet till fördjupning inom ett eget valt avgränsat område inom pedagogikämnet.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- planera och genomföra en mindre litteraturstudie inom ett begränsat pedagogiskt vetenskapligt område
- planera och genomföra en muntlig presentation av ett vetenskapligt arbete
- tillämpa grundläggande principer i vetenskapligt skrivande, däribland ett vedertaget referenssystem
- granska andra studenters arbete och ge relevant och väl underbyggd återkoppling i ett vetenskapligt sammanhang.
Innehåll:
- Den vetenskapliga litteraturstudiens grunder
- Fördjupning i ett eget valt område inom pedagogik
- Metoder för att söka, värdera och tolka vetenskaplig litteratur
- Grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande och muntlig framställning
- Granskning av vetenskapliga arbeten.
Undervisning:
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten, workshops och seminarier.
Examination:
Examination sker skriftligt och muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018