Kursplan för Svenska som andraspråk B för blivande ämneslärare i gymnasiet

Swedish as a Second Language B, Teacher Education Programme, Upper Secondary School

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS177
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1F, Utbildningsvetenskap G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-05-02
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Reviderad: 2017-03-06
  • Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 33, 2017
  • Behörighet: 22,5 hp från Svenska som andraspråk A
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som en del av ämnesstudierna i svenska som andraspråk.

Mål

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera utformning av språktest utifrån olika språkfärdighetsteorier
  • analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
  • beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv
Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • redogöra för läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
  • identifiera och beskriva läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
  • förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
  • tillämpa genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • beskriva - med hjälp av adekvata begrepp - och ge exempel på olika typer av flerspråkiga samhällen
  • redogöra för och förklara grundläggande begrepp och centrala aspekter av svensk språkpolitik
  • beskriva och illustrera samband mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
  • redogöra för vad två- eller flerspråkighet hos barn och vuxna kan innebära
  • redogöra för olika former av migrationsrelaterad språklig variation
Delkurs 4. Uppsats 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • planera och genomföra en mindre, vetenskaplig studie utifrån en ämnesdidaktisk frågeställning inom svenska som andraspråk samt presentera den i form av en kortare uppsats (8-10 sidor) med god språklig form
  • redogöra för metodiska och teoretiska frågor inom svenska som andraspråk
  • belysa studiens syfte och frågeställningar med hjälp av litteratur och tidigare forskning inom området
  • muntligt försvara sitt eget vetenskapliga arbete samt fullgöra en opposition i samband med uppsatsseminarium
  • kritiskt granska och diskutera vetenskapliga uppsatser utifrån form, struktur och innehåll

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana fördjupade kunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel. Vidare behandlas flerspråkighet och språklig variation. Därutöver belyses andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik. I kursen ingår också en kortare, vetenskaplig uppsats utifrån en ämnesdidaktisk frågeställning. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Språkanalys och bedömning, Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, Flerspråkighet i samhället och hos individen, samt Uppsats.

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7.5 hp

Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7.5 hp

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7.5 hp

Delkurs 4. Uppsats 7.5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar samt handledning. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov.
För delkursen Uppsats gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet (se betygskriterier), men även av studentens insatser vid slutventileringarna. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 25, 2019

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning

Litteratur

  • Abrahamsson, Tua; Bergman, Pirkko Tankarna springer före : att bedöma ett andraspråk i utveckling

    Stockholm: HLS förlag, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan.

    Skolverket, 2017

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Carlsson, Marie Sfi och sfi-läromedel i tid och rum – föreställningar, politik och tidsanda

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 817–856

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning

    Stockholm: Skolverket, 2009

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages : the case of L3 French

    Ingår i:

    Håkansson, Gisela Language acquisition and use in multilingual contexts : theory and practice

    Lund: Lund University Press, 2013

    s. 28–38

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hägerfelth, Gun Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 188–200

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Liberg, Caroline Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar

    Ingår i:

    Nauclér, Kerstin Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande

    Stockholm: Sigma, 2001

    S. 108-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Magnusson, Ulrika Grammatisk metafor i läromedelstexter

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 155-163

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • McNamara, T. F. Language testing

    Oxford: Oxford University Press, 2015

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nation, I. S. P. Learning Vocabulary in another Language

    2. ed.: Cambridge: Cambridge University Press, 2013

    Läses enligt anvisningar.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nygård Larsson, Pia Text, språk och lärande i naturvetenskap

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 579-604

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena Bedömning i svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rydell, Maria Construction of language competence : sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education

    Stockholm: Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-158402

    Läses enligt anvisningar.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Material om prov och bedömning från Skolverkets webbplats (http://skolverket.se/bedomning) valt i samråd med examinator.

Delkurs 2. Andraspråkinlärares läs- och skrivutveckling

Litteratur

  • Bøyesen, Liv Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Ingår i:

    Bjar, Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    s. 401-431

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Damber, Ulla Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Sjöqvist, Lena Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande

    2., uppdaterade uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet

    2. uppl.: Stockholm: Skolverket, 2012

    Fulltext

    Huvudsakligen kap. 3-6

    Se bibliotekets söktjänst

  • Hedman, Christina Flerspråkig elev med dyslexi?

    Ingår i:

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    (2012) s. 98-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina Läsutveckling hos flerspråkiga

    Ingår i:

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    (2012) s. 78-97

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa Låt språket bära – språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 96–115

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Liberg, Caroline Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 303-317

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Magnusson, Ulrika Skrivande på ett andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 247–269

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet

    2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Samuelsson, Stefan Skriftspråklig utveckling och dyslexi

    Ingår i:

    Bjar, Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    s. 373-400

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Schleppegrell, Mary J Functional grammar in the classroom

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 79–96

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sellgren, Mariana Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO

    Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011

    Fulltext

    105 sidor (utvalda sidor läses)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wedin, Åsa Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen

Litteratur

  • Axelsson, Monica Språkarv, språkidentifikation och språkfärdighet

    Ingår i:

    Postskriptum : språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson.

    Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2001

    s. 11-28

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari What's the target? : A folk linguistic study of young Stockholmers' constructions of linguistic norm and variation

    Ingår i:

    Language awareness.

    Clevedon, Avon, England: Multilingual Matters, 1992-

    vol. 25 (2018) s. 17-39

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen Språkattityder

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Boyd, Sally; Bredänge, Gunlög Attityder till brytning – exemplet utländska lärare i svenska skolor

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

  • Eliaso Magnusson, Josefina Språk som ingång till gemenskap

    Ingår i:

    Wedin, Åsa; Musk, Nigel Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    s. 79–94

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques Introducing multilingualism : a social approach

    Second edition.: Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, 2018.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Josephson, Olle Engelskan i 2000-talets Sverige

    Ingår i:

    Engelskan i Sverige : språkval i utbildning, arbete och kulturliv

    Stockholm: Norstedts ordbok, 2004

    s. 7-24

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lainio, Jarmo Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spindler Møller, Janus Learning to live with "Languages"

    Ingår i:

    Applied Linguistics Review

    De Gruyter,

    vol. 7 (2016) nr. 3 s. 279-303

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger Myter om tvåspråkighet

    Språkvård nr 4, 2002

    http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_02/Lindberg.pdf

    Obligatorisk

  • Lundström, Catrin Svenskhetens utsida

    Ingår i:

    I & M : invandrare & minoriteter

    (2007) nr. 6 s. 5–8

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Melander, Björn Språkpolitik och språkvård

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Musk, Nigel Identitet som dynamisk process : exemplet tvåspråkiga ungdomar i Wales

    Ingår i:

    Wedin, Åsa; Musk, Nigel Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    S. 55-77

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Namei, Shidrok Language choice among Iranians in Sweden

    Ingår i:

    Journal of multilingual and multicultural development.

    vol. 29:5 (2008) s. 419–437

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordberg, Bengt Vad är sociolingvistik?

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Park, Hyeon-Sook Kodväxling som grammatiskt fenomen - exemplet svenska-koreanska

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Delkurs 4. Uppsats

Litteratur

  • Denscombe, Martyn Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna

    3., rev. och uppdaterade uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

  • Flyman Mattsson, Anna Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund

    Upplaga 1: 2017

    Valda delar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Strömquist, Siv Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser

    6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

Individuell litteratur tillkommer i samråd med handledaren.