Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner

Sociology of Education, Traditions

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK028
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2008-03-11
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2017-11-09
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2018
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

  • karaktärisera ett antal centrala samhällsvetenskapliga traditioner av relevans för utbildningssociologin
  • analysera skillnader och likheter mellan sådana traditioner när det gäller konstruktionen av forskningsobjekt, ställande av forskningsfrågor, och val och användning av empiriska data, forskningsmetoder och undersökningstekniker
  • analysera förhållandet mellan utbildning och social klass

Innehåll

Kursen behandlar centrala klassiska och nyare samhällsvetenskapliga och humanistiska författarskap och forskningstraditioner av relevans för utbildningssociologin.

Tonvikten ligger vid

  • särskilt inflytelserika klassiska och nyare författarskap samt grundläggande problem inom samhällsvetenskapen
  • samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild fokus på utbildningssociologin
  • förhållandet mellan utbildning och social klass

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2018

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Becker, Gary The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture

    Ingår i:

    Journal of political economy.

    vol. 101 (1993) nr. 3 s. 385-409

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bourdieu, Pierre La distinction : critique sociale du jugement

    Paris: Ed. de minuit, 1979

    s. 1-187, 188 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bowles, Samuel; Gintis, Herbert Schooling in capitalist America : educational reform and the contradictions of economic life

    New York: Basic Books, 1976

    s. 1-243, 244 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Broady, Donald Läsestycken för samhällsvetare

    5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Crompton, Rosemary Class and stratification

    3. ed.: Cambridge: Polity, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Durkheim, Émile L'évolution pédagogique en France

    2. éd.: Paris, c 1969: 1969

    205-400, 196 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Foucault, Michel L'archéologie du savoir

    Paris: Gallimard, 1969

    s. 1-102

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Goffman, Erving Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates

    Harmondsworth: Penguin, 1991

    s. 1-124

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Le métier de sociologue : Préalables épistémologiques Bourdieu, Pierre; Chamboredon, Jean-Claude; Krais, Beate; Passeron, Jean-Claude

    Cinquieme edition, publié initialement 2005: Berlin ;New York: De Gruyter, 2005

    Urval, cirka 100 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Moi, Toril Simone de Beauvoir : the making of an intellectual woman

    2. ed.: Oxford: Oxford University Press, 2008

    s. 1-114, 115 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Parsons, Talcott The School Class as a Social System : Some of its functions in American society

    Ingår i:

    Harvard educational review.

    vol. 29 (1959) nr. 4 s. 298-318

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.