Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner
Sociology of Education, Traditions
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK028
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2017-11-09
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2018
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- karaktärisera ett antal centrala samhällsvetenskapliga traditioner av relevans för utbildningssociologin
- analysera skillnader och likheter mellan sådana traditioner när det gäller konstruktionen av forskningsobjekt, ställande av forskningsfrågor, och val och användning av empiriska data, forskningsmetoder och undersökningstekniker
- analysera förhållandet mellan utbildning och social klass
Innehåll
Kursen behandlar centrala klassiska och nyare samhällsvetenskapliga och humanistiska författarskap och forskningstraditioner av relevans för utbildningssociologin.
Tonvikten ligger vid
- särskilt inflytelserika klassiska och nyare författarskap samt grundläggande problem inom samhällsvetenskapen
- samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild fokus på utbildningssociologin
- förhållandet mellan utbildning och social klass
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Becker, Gary
The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture
Ingår i:
Journal of political economy.Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
La distinction : critique sociale du jugement
Paris: Ed. de minuit, 1979
s. 1-187, 188 s.
Obligatorisk
-
Bowles, Samuel;
Gintis, Herbert
Schooling in capitalist America : educational reform and the contradictions of economic life
New York: Basic Books, 1976
s. 1-243, 244 s.
Obligatorisk
-
Broady, Donald
Läsestycken för samhällsvetare
5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998
Obligatorisk
-
Crompton, Rosemary
Class and stratification
3. ed.: Cambridge: Polity, 2008
Obligatorisk
-
Durkheim, Émile
L'évolution pédagogique en France
2. éd.: Paris, c 1969: 1969
205-400, 196 s.
Obligatorisk
-
Foucault, Michel
L'archéologie du savoir
Paris: Gallimard, 1969
s. 1-102
Obligatorisk
-
Goffman, Erving
Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates
Harmondsworth: Penguin, 1991
s. 1-124
Obligatorisk
-
Le métier de sociologue : Préalables épistémologiques
Bourdieu, Pierre;
Chamboredon, Jean-Claude;
Krais, Beate;
Passeron, Jean-Claude
Cinquieme edition, publié initialement 2005: Berlin ;New York: De Gruyter, 2005
Urval, cirka 100 sidor
Obligatorisk
-
Moi, Toril
Simone de Beauvoir : the making of an intellectual woman
2. ed.: Oxford: Oxford University Press, 2008
s. 1-114, 115 s.
Obligatorisk
-
Parsons, Talcott
The School Class as a Social System : Some of its functions in American society
Ingår i:
Harvard educational review.Obligatorisk
Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.