Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE381

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE381
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1F
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 14 november 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen kan ingå i programmet för personal- och arbetslivsfrågor och beteendevetenskapligt kandidatprogram.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A eller Pedagogik A. Inom Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor: Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A, 15 hp, och Metod och projektarbete A, 15 hp.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv och består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Kompetens och lärande, 7,5 hp
  • Organisering och ledning av kompetensförsörjning, 7,5 hp
  • Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal, 7,5 hp
  • Projektarbete, 7,5 hp

Kompetens och lärande 7.5 hp

Kursens syfte är att ge en orientering i samtida teoretiska perspektiv på lärande, kunskap och kompetens med fokus på vuxna i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och diskutera olika teoretiska perspektiv på lärande i arbetslivet
  • diskutera kunskap och lärande i arbetslivet med hjälp av begrepp och olika teoretiska perspektiv
  • analysera hur olika antaganden och idéer framträder i texter om kunskap, kompetens och lärande i arbetslivet  

Innehåll

  • Teorier om kunskap, kompetens och lärande i arbetslivet
  • Forskning om kunskap, kompetens och lärande i arbetslivet

Organisering och ledning av kompetensförsörjning 7.5 hp

Syftet med kursen är att fördjupa förståelsen för kompetensförsörjning utifrån ett förändrings-, lednings- och organisationsperspektiv.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • Redogöra för olika principer för organisering av kompetensförsörjning
  • Redogöra för olika hållbarhetsaspekter i relation till kompetensförsörjning
  • Urskilja och redogöra för olika faser och processer i arbete med att leda kompetensförsörjning
  • Jämföra olika strategier för kompetensförsörjning
  • Diskutera möjligheter och hinder för kompetensförsörjningsarbete i olika kontexter

Innehåll

  • Organisering av kompetensförsörjning
  • Rekrytering
  • Kompetensutveckling
  • Utfasning och avveckling
  • Social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet i relation till kompetensförsörjning
  • Förändringsarbete och företagskultur

Att tala och samtala:Kommunikation och professionella samtal 7.5 hp

Kursens syfte är att ge en orientering i perspektiv och metoder som rör kommunikation och samtalspraktiker med särskilt fokus på sociala processer och professionella sammanhang. Kursen innehåller också praktiska moment som syftar till att träna kommunikativa färdigheter, samt ge verktyg för att analysera samtal utifrån teoretiska perspektiv.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över olika teoretiska begrepp och perspektiv på kommunikation och interaktion
  • uppvisa en grundläggande förmåga att planera och genomföra professionella samtal
  • genomföra analyser av samtal

Innehåll

  • Begrepp och perspektiv inom kommunikations- och interaktionsforskning
  • Samtal som förändrings- och utvecklingsinstrument
  • Samtalsövningar
  • Analys av genomförda samtal

Projektarbete 7.5 hp

Kursens syfte är att utveckla grundläggande kunskaper i att formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning som redovisas i skriftlig form. Kursen ger även en orientering i olika vetenskapliga forskningsmetoder, god forskningssed, vetenskapligt skrivande och referenshantering. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Mål:

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • genomföra och avrapportera en vetenskaplig undersökning inom pedagogik som kunskapsområde
  • söka och sammanställa forskning inom valt problemområde
  • motivera val av metod
  • analysera empiri med hjälp av teorier och begrepp
  • diskutera egna och andras undersökningar på ett grundläggande sätt

Innehåll:

  • Innehåll och form i en vetenskaplig uppsats
  • Forskningsöversikt
  • Insamling av material
  • Analys av insamlat material
  • Vetenskapligt skrivande och referenshantering
  • God forskningssed
  • Opponering och ventilering

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning grupparbeten och seminarier. Seminarier, workshops och grupparbeten är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin