Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B
Kursplan, Grundnivå, 2PE381
- Kod
- 2PE381
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 november 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen kan ingå i programmet för personal- och arbetslivsfrågor och beteendevetenskapligt kandidatprogram.
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A eller Pedagogik A. Inom Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor: Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A, 15 hp, och Metod och projektarbete A, 15 hp.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv och består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:
- Kompetens och lärande, 7,5 hp
- Organisering och ledning av kompetensförsörjning, 7,5 hp
- Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal, 7,5 hp
- Projektarbete, 7,5 hp
Kompetens och lärande 7.5 hp
Kursens syfte är att ge en orientering i samtida teoretiska perspektiv på lärande, kunskap och kompetens med fokus på vuxna i arbetslivet.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och diskutera olika teoretiska perspektiv på lärande i arbetslivet
- diskutera kunskap och lärande i arbetslivet med hjälp av begrepp och olika teoretiska perspektiv
- analysera hur olika antaganden och idéer framträder i texter om kunskap, kompetens och lärande i arbetslivet
Innehåll
- Teorier om kunskap, kompetens och lärande i arbetslivet
- Forskning om kunskap, kompetens och lärande i arbetslivet
Organisering och ledning av kompetensförsörjning 7.5 hp
Syftet med kursen är att fördjupa förståelsen för kompetensförsörjning utifrån ett förändrings-, lednings- och organisationsperspektiv.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Redogöra för olika principer för organisering av kompetensförsörjning
- Redogöra för olika hållbarhetsaspekter i relation till kompetensförsörjning
- Urskilja och redogöra för olika faser och processer i arbete med att leda kompetensförsörjning
- Jämföra olika strategier för kompetensförsörjning
- Diskutera möjligheter och hinder för kompetensförsörjningsarbete i olika kontexter
Innehåll
- Organisering av kompetensförsörjning
- Rekrytering
- Kompetensutveckling
- Utfasning och avveckling
- Social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet i relation till kompetensförsörjning
- Förändringsarbete och företagskultur
Att tala och samtala:Kommunikation och professionella samtal 7.5 hp
Kursens syfte är att ge en orientering i perspektiv och metoder som rör kommunikation och samtalspraktiker med särskilt fokus på sociala processer och professionella sammanhang. Kursen innehåller också praktiska moment som syftar till att träna kommunikativa färdigheter, samt ge verktyg för att analysera samtal utifrån teoretiska perspektiv.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt reflektera över olika teoretiska begrepp och perspektiv på kommunikation och interaktion
- uppvisa en grundläggande förmåga att planera och genomföra professionella samtal
- genomföra analyser av samtal
Innehåll
- Begrepp och perspektiv inom kommunikations- och interaktionsforskning
- Samtal som förändrings- och utvecklingsinstrument
- Samtalsövningar
- Analys av genomförda samtal
Projektarbete 7.5 hp
Kursens syfte är att utveckla grundläggande kunskaper i att formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning som redovisas i skriftlig form. Kursen ger även en orientering i olika vetenskapliga forskningsmetoder, god forskningssed, vetenskapligt skrivande och referenshantering. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- genomföra och avrapportera en vetenskaplig undersökning inom pedagogik som kunskapsområde
- söka och sammanställa forskning inom valt problemområde
- motivera val av metod
- analysera empiri med hjälp av teorier och begrepp
- diskutera egna och andras undersökningar på ett grundläggande sätt
Innehåll:
- Innehåll och form i en vetenskaplig uppsats
- Forskningsöversikt
- Insamling av material
- Analys av insamlat material
- Vetenskapligt skrivande och referenshantering
- God forskningssed
- Opponering och ventilering
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning grupparbeten och seminarier. Seminarier, workshops och grupparbeten är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2026
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2025, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2025, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 1