Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner
Sociology of Education, Traditions
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK028
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2013-02-01
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2013
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2013.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
• kunna karaktärisera ett antal samhällsvetenskapliga traditioner av central betydelse för utbildningssociologin
• kunna analysera skillnader mellan sådan traditioner
• ha tränat förmågan att tillägna sig tidigare forskning som ett led i egna undersökningar
Innehåll
Kursen ger en överblick över klassiska och nyare samhällsvetenskapliga författarskap och forskningstraditioner som är centrala för utbildningssociologin.
Tonvikten ligger vid
• centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom samhällsvetenskapen
• samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild tonvikt vid utbildningssociologin
• prov på aktuell utbildningssociologisk forskning
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Övriga föreskrifter
.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2013
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Utbildningssociologi, traditioner, 7,5 hp. Fastställd 2010-06-11.
Litteraturlistan gäller fr.o.m. höstterminen 2010.
-
Archer, Margaret Scotford
Social origins of educational systems : university edition
London: Sage, cop. 1984
180 sidor i urval
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Passeron, Jean-Claude
Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964: 1964
Paris: Minuit, pp 7-115. Eng övers: The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp 1-76. 108 s.
Obligatorisk
-
Bowles, Samuel;
Gintis, Herbert
Schooling in capitalist America : educational reform and the contradictions of economic life
New York: Basic Books, 1976
200 sidor i urval
Obligatorisk
-
Broady, Donald
Läsestycken för samhällsvetare
5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998
66 sidor
Obligatorisk
-
Collins, Randall
The credential society : an historical sociology of education and stratification
New York: Acad. Press, cop. 1979
Obligatorisk
-
Durkheim, Émile
L'évolution pédagogique en France
2. éd.: Paris, c 1969: 1969
1938. Paris: P.U.F. Eng. övers: The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977. 403 s.
Obligatorisk
-
Education, globalization and social change
Lauder, Hugh;
Brown, Philip;
Dillabough, Jo-Anne;
Halsey, Albert Henry
Oxford: Oxford University Press, 2006
sid 1-188. 189 s.
Obligatorisk
-
Foucault, Michel
L'archéologie du savoir
Paris: Gallimard, 1969
Sv. övers. Vetandets arkeologi. Arkiv, Lund 2002]; urval 150 sidor
Obligatorisk
-
Goffman, Erving
Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates
Harmondsworth: Penguin, 1991
Kapitlen "Introduction", p. 11-13, "On the Characteristics of Total Institutions", p. 13-115, "The Underlife of a Public Institution", p. 157-280. Sv övers: Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivet sociala villkor. Stockholm: Norstedts, 2004; 220 sidor i urval
Obligatorisk
-
Parsons, Talcott
The School Class as a Social System: Some of its functions in American society
1959
Harvard Ed. Rev., Vol XXIX, No. 4, pp 297-318. Omtryck bl.a. Parsons: Social structure and Personality. London: The Free Press/Macmillan, 1964. 22 s.
Obligatorisk
Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.