Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner

Sociology of Education, Traditions

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK028
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2008-03-11
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2013-02-01
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2013
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.

Kursplanen gäller från och med höstterminen 2013.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande

• kunna karaktärisera ett antal samhällsvetenskapliga traditioner av central betydelse för utbildningssociologin

• kunna analysera skillnader mellan sådan traditioner

• ha tränat förmågan att tillägna sig tidigare forskning som ett led i egna undersökningar

Innehåll

Kursen ger en överblick över klassiska och nyare samhällsvetenskapliga författarskap och forskningstraditioner som är centrala för utbildningssociologin.

Tonvikten ligger vid

• centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom samhällsvetenskapen

• samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild tonvikt vid utbildningssociologin

• prov på aktuell utbildningssociologisk forskning

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt.

Övriga föreskrifter

.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2013

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Utbildningssociologi, traditioner, 7,5 hp. Fastställd 2010-06-11.

Litteraturlistan gäller fr.o.m. höstterminen 2010.

  • Archer, Margaret Scotford Social origins of educational systems : university edition

    London: Sage, cop. 1984

    180 sidor i urval

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude Les héritiers : les étudiants et la culture

    Paris, c 1964: 1964

    Paris: Minuit, pp 7-115. Eng övers: The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp 1-76. 108 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bowles, Samuel; Gintis, Herbert Schooling in capitalist America : educational reform and the contradictions of economic life

    New York: Basic Books, 1976

    200 sidor i urval

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Broady, Donald Läsestycken för samhällsvetare

    5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998

    66 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Collins, Randall The credential society : an historical sociology of education and stratification

    New York: Acad. Press, cop. 1979

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Durkheim, Émile L'évolution pédagogique en France

    2. éd.: Paris, c 1969: 1969

    1938. Paris: P.U.F. Eng. övers: The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977. 403 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Education, globalization and social change Lauder, Hugh; Brown, Philip; Dillabough, Jo-Anne; Halsey, Albert Henry

    Oxford: Oxford University Press, 2006

    sid 1-188. 189 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Foucault, Michel L'archéologie du savoir

    Paris: Gallimard, 1969

    Sv. övers. Vetandets arkeologi. Arkiv, Lund 2002]; urval 150 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Goffman, Erving Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates

    Harmondsworth: Penguin, 1991

    Kapitlen "Introduction", p. 11-13, "On the Characteristics of Total Institutions", p. 13-115, "The Underlife of a Public Institution", p. 157-280. Sv övers: Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivet sociala villkor. Stockholm: Norstedts, 2004; 220 sidor i urval

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Parsons, Talcott The School Class as a Social System: Some of its functions in American society

    1959

    Harvard Ed. Rev., Vol XXIX, No. 4, pp 297-318. Omtryck bl.a. Parsons: Social structure and Personality. London: The Free Press/Macmillan, 1964. 22 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.