För lärare

Förhoppningsvis ingår du som är lärare, och kanske också kursansvarig, i ett sammanhang, där du löpande kan diskutera möjligheter och svårigheter med kollegor, dela dina erfarenheter med dem och ta del av deras. Det är extra viktigt när den tekniska utvecklingen går så fort som när det gäller generativ AI, medan vår praxis, och vår förståelse av vilka konsekvenser AI kan eller behöver få för vår undervising inte utvecklas lika snabbt.

Här nedan följer några förslag för vad du kan behöva göra för att hantera situationen och utveckla både din och studenternas AI-litteracitet. Om ni är flera lärare på samma kurs eller moment är det bara bra om ni gör så mycket som möjligt av detta tillsammans.

Steg1: identifiera möjligheter och risker på de kurser där du undervisar

För att kunna bedöma vad generativ AI kan betyda för din undervisning måste du förstås känna till en del om hur generativ AI fungerar och vilka generella möjligheter och risker som finns. Sedan kan du utifrån ditt ämnesperspektiv, utifrån de formella kursmålen och utifrån dina pedagogiska idéer klarare se både vad som behöver ändras för att generativ AI ska spela en positiv roll för studenternas lärande, och för att studenterna i andra sammanhang inte ska använda generativ AI.

Du kan t.ex.

Samtidigt som du söker dig fram till ett rimligt förhållningssätt är det bra att du tidigt själv fösöker formulera hur du ska motivera användningen, eller icke-användningen av generativ AI - det kommer studenterna säkert att fråga om.

Det här behöver inte vara en enkel process - men prata med dina kollegor och håll utkik efter seminarier och workshops som kan vara till hjälp.

Steg 2: Revidera eller skapa nytt kursmaterial

Tre saker behöver du säkert arbeta med:

  1. Se över hur du examinerar kursen! Om du behöver justera examinationsformen för att garantera att du fortfarande har ett gott underlag för dina bedömningar, försök då att hitta en form som inte bara är defensiv, utan om möjligt förbättrar examinationen! Du kan t.ex. läsa mer om att förebygga fusk, och om att försvåra fusk. Kom ihåg att ändringar av examinationsform kan kräva ändringar i kursplanen - och att det kan ta tid att få igenom!
  2. Tänk igenom andra, icke-examinerande moment på kursen, och vilken roll - om någon - du vill att generativ AI ska spela där. Ofta kommer många studenter säkert att använda sig av något AI-verktyg, och när det inte gäller examination behöver det inte vara något problem, eller något som alltid måste redovisas. Däremot kan ju du som undervisar vilja lyfta hur AI används, och i instruktionerna till vissa uppgifter explicit ge studenterna i uppdrag att använda AI, för att sedan diskutera intressanta frågeställningar kring detta under kursen. Några förslag på sådana frågeställningar kan du hitta på sidan om att öva kritiskt AI-bruk.
  3. Formulera en text som så tydligt och precist som möjligt anger vad som är tillåten resp. icke-tillåten användning av generativ AI på kursen och dess olika moment. Om det finns centrala riktlinjer kan du hänvisa till dem, men på varje kurs behövs alltid ett dokument som gäller just din kurs och som vänder sig till dina studenter! I detta dokument kan du ev. också föra in dina motiveringar till de ev. begränsningar som du anger. Du kan utgå från detta exempel på utformning av bestämmelser för en enskild kurs.

Steg 3: kommunicera med studenterna om AI-bruk

Det dokument som du tagit fram ska publiceras i Studium, helst samtidigt som resten av kurssidan publiceras. Visa var den finns och gå igenom den muntligt på introduktionen till kursen eller momentet, och hänvisa någon gång tillbaka till den under kursens gång. Gör klart att bestämmelserna är de som gäller på din kurs, även om andra kurser som studenterna gått har gjort andra avvägningar.

Avsätt gärna tid för att diskutera innehållet i dokumentet (och då bör du ha dina motiveringar redo) och var beredd att ta intryck av studenters goda argument! Finns det centrala riktlinjer som studenterna behöver känna ska du visa dem också. Betona för studenterna att det är deras ansvar att alltid höra av sig direkt till kursansvarig lärare om de är det minsta tveksamma om hur bestämmelserna ska tolkas!

Ge plats åt att problematisera och fördjupa AI-användningen under kursens gång. Genom ditt sätt att formulera dig kring, hantera och diskutera generativ AI tillsammans med studenterna bidrar du till att forma deras AI-litteracitet.

Och framför allt: överväldigas inte av AI så att dess möjligheter och risker överskuggar anledningen till att både du och studenterna är där! Tillsammans med dig fördjupar sig studenterna i kunskapsområden, teorier, metodfrågor och problem där generativ AI utgör ett redskap - ibland nödvändigt, ibland bara perifert eller onödigt - bland andra. Den ersätter inte utvecklingen av den kritiskt grundade, självständiga förståelse av världen som man söker vid ett universitet - och som inte bara kommer till uttryck framför en skärm, om någon nu trodde det.

 

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin