Hem- och konsumentkunskap, fortsättningskurs för lärare i grundskolan
Kursplan, Grundnivå, 2HK077
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2HK077
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kostvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 30 oktober 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för kostvetenskap
Behörighetskrav
Genomgången Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan, 30 hp.
Mål
Moment 1: Näringslära och livsmedelsvetenskap II
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara hur livsmedel påverkas av förvaring och tillagningsprocesser liksom av tillsatser, naturliga gifter och främmande ämnen
- särskilja olika former av livsmedelsöverkänslighet och tillämpa kunskaperna vid val av livsmedel och i praktisk matlagning
- utföra en individuell kostregistrering och på ett adekvat sätt kunna värdera resultatet i förhållande till de Nordiska näringsrekommendationerna
Moment 2: Måltidsprocessen II
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- jämföra, bedöma och värdera livsmedel och färdiglagade produkter samt komponera och tillaga måltider ur perspektiven hälsa, hållbar utveckling samt sensoriska kvalitéer
- förklara hur sensorisk träning för barn och unga kan genomföras enligt Sapere-metoden
- sammanfatta och särskilja olika aspekter på matens inverkan på miljön
Moment 3: Näringslära och livsmedelsvetenskap III
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för ett kritiskt perspektiv på hälsa
- förklara och ge exempel på hur mat och måltider interagerar med individ, grupp och samhälle
- sammanfatta och värdera betydelsen av biologiska och sociala faktorer för barns och ungdomars hälsa i relation till mat
Moment 4: Måltidsprocessen III
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- välja och värdera mat ur ett hållbart perspektiv
- analysera och värdera hur mat och måltider konstrueras, utövas och förmedlas inom olika kulturer och sociala kontexter
- komponera och tillaga måltider ur perspektiven hälsa och hållbar utveckling med fokus på undervisning av elever i särskolan
Gemensamma mål för moment 1-2:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förklara och ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap samt värdera vad olika synsätt får för konsekvenser för elevers lärande i Hem- och konsumentkunskap i grundskolan och särskolan
- tillämpa och visa ämnesdidaktisk förmåga i undervisningssituationer
Innehåll
Kursen omfattar fyra moment: Näringslära och livsmedelsvetenskap II, Måltidsprocessen II,Näringslära och livsmedelsvetenskap III samt Måltidsprocessen III. Under kursen behandlas pedagogiska och ämnesdidaktiska frågor i samband med kunskapsinhämtning inom de olika momenten.
Moment 1: Näringslära och livsmedelsvetenskap II, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Näringslära och livsmedelsvetenskap I (se kursen Hem- och konsumentkunskap, grundkurs 30 hp), där matens betydelse för hälsan fokuseras på speciellt barns och ungas näringsbehov och val av livsmedel. Matlagning vid olika former av livsmedelsöverkänslighet tränas och konsekvenserna av oönskade ämnen i maten diskuteras. I momentet ingår en individuell uppgift avseende kostregistrering.
Moment 2: Måltidsprocessen II, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning av Måltidsprocessen I (se kursen Hem- och konsumentkunskap, grundkurs 30 hp), som behandlar hantering och tillagning av olika livsmedel utifrån aspekter som t ex näringsinnehåll och livsmedelshygien. I momentet behandlas vidare hur Sapere-metoden kan användas för sensorisk träning. Matens inverkan på miljön i relation till hållbar utveckling diskuteras.
Moment 3: Näringslära och livsmedelsvetenskap III, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Näringslära och livsmedelsvetenskap II. I momentet diskuteras begreppet "food literacy". Vidare behandlas barns mat och ätande i hem och skola. Utmaningar kring övervikt berörs. Relationen mellan hur mat presenteras i olika media och den enskildes matbeteende belyses.
Moment 4: Måltidsprocessen III, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Måltidsprocessen II. I momentet belyses de globala hållbarhetsmålen, Agenda 2030, och olika livsmedels klimatpåverkan diskuteras genom att bl a beräkna växthusgaser. Vidare berörs begreppet "commensality" och speciellt religiöst motiverad mat. I momentet ingår en laboration i kök inriktad mot särskolans didaktik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, praktiska övningar och laborativ verksamhet.
Examination
Examination sker genom bedömning av skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter. För momenten ges betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
För godkänt betyg krävs att alla uppgifter bedöms som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänt krävs att studenten visar särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, se samband och kunna resonera kring olika frågeställningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.