Masterprogram i utbildningsvetenskap
Utbildningsplan, UUV2M
- Kod
- UUV2M
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 januari 2010
- Ansvarig fakultet
- Fakulteten för utbildningsvetenskaper
- Medverkande institution(er)
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Beslut och riktlinjer
Masterprogrammet i utbildningsvetenskap inrättades av rektor 2006-09-26. Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden är ansvarig för programmet och har fastställt utbildningsplanen som övergripande styrdokument för utbildningen.
Utbildningen har fem inriktningar:
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Didaktik
- Digitala medier
- Specialpedagogik
- Utbildningssociologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet:
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp.
Särskild behörighet:
Barn- och ungdomsvetenskap: 90 hp i humanistiskt, samhällsvetenskapligt eller utbildningsvetenskapligt ämne. Dessutom krävs Sv B/Sv2 B och En A.
Didaktik: 60 hp didaktik. Dessutom krävs Sv B/Sv2 B och En A.
Digitala medier: utöver grundläggande behörighet krävs Sv B/Sv2 B och En A.
Specialpedagogik: utöver grundläggande behörighet krävs Sv B/Sv2 B och En A.
Utbildningssociologi: 90 hp i humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne. Dessutom krävs Sv B/Sv2 B och En A.
Programmets uppläggning
Mål
Inom ramen för de mål som anges i Högskolelagens 1 kap 9 § och Högskoleförordningens examensordning gäller följande mål för Masterprogrammet i utbildningsvetenskap.
Övergripande mål
Programmet ska förbereda för kvalificerad utbildningsanknuten yrkesutövning som undervisning, forskning, administration, utbildningsplanering, kursutveckling, läromedelsutveckling, utvärdering, utredning eller annan
verksamhet i ledande befattningar inom området.
Mål som förväntade studieresultat
Studenten ska kunna:
– orientera sig om kunskapsläget inom huvudområdet och angränsande områden, inklusive nya forskningsresultat
– självständigt avgränsa, utforma och genomföra egna undersökningar inom huvudområdet
– kritiskt granska och bedöma vetenskapliga undersökningar inom området
– med hög grad av självständighet presentera kunskapsöversikter
– aktivt följa utveckling och forskning inom delar av det utbildningsvetenskapliga området
– sammanfatta och presentera forskningsresultat och kommunicera egna resultat, såväl muntligt som skriftligt och såväl vetenskapligt som populärt, på svenska och på engelska
– aktivt bidra med kvalificerade synpunkter i och själv leda seminariediskussioner
– med användning av vetenskapliga metoder självständigt författa och försvara ett examensarbete som ger kunskap inom huvudområdet
Programmet erbjuder ett utbud av kurser inom respektive inriktning. Kursernas förtecknas i studieplan för respektive inriktning.
Utbildningen bygger på kunskaper från grundnivån och innebär en vidareutveckling av studentens färdigheter samt en kunskapsfördjupning inom huvudområdet för respektive inriktning.
Undervisning
Undervisningen varierar mellan olika kurser men bedrivs främst i form av självstudier varvat med föreläsningar, seminarier och handledning.
Vissa delar av inriktningarna kan komma att samläsas med andra inriktningar inom programmet eller inom ramen för andra program på avancerad nivå.
Examen
Programmet leder fram till en filosofie masterexamen (Degree of Master of Arts – Two Years) inom något av huvudområdena. Programmet kan även avslutas med en filosofie magisterexamen (Degree of Master of Arts – One Year).
Masterexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om 120 hp, varav minst 60 hp med fördjupning inom huvudområdet för utbildningen, varav ett examensarbete om minst 30 hp. Magisterexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om 60 hp varav minst 30 hp med fördjupning inom huvudområdet för utbildningen, varav ett examensarbete om minst 15 hp. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen.