Timavlönad - FAQ

Hur loggar jag som timavlönad in i Primula webb?

Svar: Information finns på sidan Logga in i Primula som timavlönad

När jag lade in mina arbetspass för denna månaden, fick inte allt plats på en blankett. Hur gör jag då? Jag fick plats med 21 rader, är det max?

Svar: Gällande felmeddelandet …innehåller för många rader är det tyvärr en begränsning i formuläret på hur stort innehållet i ärendet får vara. En beräkning måste göras (längst ner i ärendet) efter varje rad för att du inte ska behöva registrera om fler rader än nödvändigt. De rader som inte fick plats får du registrera i ett nytt ärende. Du kan skapa maximalt 20 rader i ärendet.

När jag skulle beräkna, så gick inte det, utan jag fick meddelandet reseräkningen innehåller för många rader, den måste delas upp i två. Vad ska jag göra?

Svar: Du får felmeddelandet …innehåller för många rader på grund av en begränsning i formuläret gällande hur stort innehållet i ärendet får vara. En beräkning måste göras (längst ner i ärendet) efter varje rad för att du inte ska behöva registrera om fler rader än nödvändigt. Du måste alltså ta bort några rader för att kunna göra en beräkning och därefter skicka ärendet. De rader som inte fick plats får du registrera i ett nytt ärende. Du kan skapa maximalt 20 rader i ärendet.

Jag vill att det dras högre skatt, nu står det att det dras 30%. Hur gör jag?

Svar: För att det ska dras högre skatt på din ersättning från UU behöver Löneenheten få in ett mail från dig där du anger hur mycket skatt du vill att det ska dras. De lägger då in att det alltid dras den skatten på din ersättning, om du åter vill att det ska dras 30 % behöver du skicka ett nytt mail. Maila lon@uadm.uu.se.

När jag ska timrapportera i Primula webb får jag ett fel meddelande om att datumen som jag valt ligger utanför min anställningsperiod. Hur kan jag åtgärda detta?

Svar: När du registrerade dig så angav du ett startdatum för din anställning. Det är det datumet som räknas som din anställnings början och som då registreras i systemet. Du kan inte få ersättning om du under den perioden inte varit anställd på UU, det är därför du får varningen. Du behöver maila till Löneenheten, lon@uadm.uu.se, och ange din anställnings startdatum så ändrar de manuellt i systemet.

Jag registrerade nyligen fel datum för första arbetspass i Primularegistreringen. Går detta att ordna?

Svar: Självklart, du behöver maila till Löneenheten, lon@uadm.uu.se, och ange din anställnings startdatum så ändrar de manuellt i systemet.

Det verkar bli fel när jag ska rapportera arbetade timmar i Primula webb avseende tid innan jag registrerade mig som timanställd, varför?

Svar: Detta händer på grund av att det är registreringsdatumet som räknas som din anställnings början och som då registrerats i systemet. Du kan inte få ersättning om du under den perioden inte varit anställd på UU, det är därför du får varningen. (Se fråga ovan för att åtgärda problemet).

Min anställning tog slut den sista augusti men jag erbjöds stanna och jobba på ”timmar”. Nu när jag fyller i dessa timmar i Primula får jag till svar att datumen jag jobbat inte var under anställningsperioden (eftersom jag ju formellt sett slutat) och jag kan inte slutföra rapporteringen.

Svar: Troligen är anledningen till ditt problem att du väljer fel anställning när du ska registrera dina timmar. När du arbetat innan eller efter en anställning med månadslön och ska ha timersättning från Uppsala universitet ska du välja anställning 4: 99 ersättningar/resa annan enhet (Minirapp).

Jag ska redovisa mina arbetade timmar och går till Tjänster i Primula webb men där finns det ingen rubrik med Timersättning. Hur ska jag göra?

Svar: För att kunna redovisa din timersättning i Primula webb går du in på menyalternativet Min sida och väljer Timersättning längst ner i menyn. Klicka på texten så kommer du till sidan Välj formulär. Klicka på rullisten och välj det formulär som passar, fråga en HR-generalist/motsvarande på din institution om du är osäker. Sedan är det bara att följa instruktionerna i formuläret eller följa den detaljerade manualen som det finns en länk till under den kortfattade instruktionen.

Var ska jag skicka mitt ärende med redovisad timersättning i Primula webb?

Svar: Fråga din kontaktperson eller HR-generalist/motsvarande på din institution/motsvarande, det är ytterst viktigt att ditt ärende skickas rätt för att undvika försening av din löneutbetalning.

Jag har jobbat denna månad och skickade in min redovisning av timersättning i Primula webb den 18:e samma månad, men jag har inte fått någon lön. Varför?

Svar: Av tekniska och praktiska skäl så är arbetsgivaren och arbetstagaren överens om att man registrerar grunden för anställningens tidsbegränsning månatligen i efterhand. Underlagen ska vara inskickade senast den 1:a i följande månad från medarbetaren för att man ska vara säker på att få sin ersättning den 25:e månaden efter utfört arbete. Detta under förutsättning att ditt ärende blivit attesterat i tid på din institution.

Får jag som timavlönad något meddelande när jag fått min redovisning av timersättning granskad av Löneenheten?

Svar: Nej, du får ett mail när det blivit attesterat av din chef/motsvarande.

Hur gör jag för att få min lön insatt på mitt bankkonto?

Svar: Du behöver anmäla ditt bankkonto, läs mer i guiden Anmäl lönekonto.

När får jag min lön?

Svar: Om du har skickat in din redovisade timersättning i Primula webb senaste den 1:a månaden efter din aktuella arbetsmånad får du din lön den 25:e eller närmaste vardag, månaden efter din arbetsmånad. Detta under förutsättning att ditt ärende blivit attesterat i tid på din institution.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin