IT-avgiften

IT-avgift tas ut för alla anställda och övrigt verksamma vid Uppsala universitet. IT-avgiften finansierar ett brett utbud av standardiserade IT-tjänster. De olika nivåerna av IT-avgiften är till för att anpassa verksamhetens kostnader för personal med olika behov utav dessa standardtjänster. IT-avgiften täcker inte inköp av hårdvara, t.ex. datorer, telefoner och tillbehör.

All anställd personal vid Uppsala universitet med egen arbetsdator förväntas uppbära nivån "Anställd Maxi" för att tillgodose standardbehovet av IT-tjänster. För anställd personal utan egen arbetsdator finns "anställd mini".

För övrigt verksamma med egen utrustning rekommenderas "övrigt verksam midi". "Övrigt verksam mini" är till för dem som endast behöver access till grundläggande funktioner som Medarbetarportalen, Primula och liknande tjänster. Prefekt, avdelningschef eller motsvarande beslutar om nivå av IT-avgift och IT-tjänster för sin personal baserat på den anställdes behov.

IT-avgift och finansiering

Nivåerna för IT-avgiften beskrivs mer ingående under Ekonomiadministration / Redovisning / Kostnader / Driftkostnader

NIVÅER AV IT-AVGIFT - Kostnad och innehåll per avgiftsnivå för 2024

¹ Detta abonnemang (A-midi) avser amanuenser och anställningar där en annan huvudarbetsgivare i huvudsak tillhandahåller IT-infrastruktur (här ingår adjungerade lärare och kliniska assistenter). A-midi införs för anställd personal den 1 januari 2022. Justering av IT-avgiftsnivå för befintliga anställningar hanteras av avd. för ekonomi och upphandling (AEU).

² Dessa abonnemang (A-mini, Ö-midi, Ö-mini) är för anställda utan egen dator (men med tillgång till funktionsdator) och för övrigt verksamma med egen dator som ej tillhör universitetet.

³ Personal på mini-nivå har endast tillgång till fast nätverk via funktionsdatorer och relaterad utrustning. Personal på midi-nivå kan vid behov och efter godkännande av UIT:s personal tillåtas koppla in egna datorer på universitetets fasta nätverk. Inkoppling ska ske på strukturerat och säkert sätt. Det är inte tillåtet att godtyckligt koppla in privata datorer på universitetets fasta nätverk.

Anställningsform

AnställdÖvrigt verksam

Nivåer

Maxi

Midi¹

Mini²

Maxi

Midi²

Mini²

Avgift/år

12 091kr

6 046kr

648kr

3 239kr

1 080kr

648kr

ldentitets- och behörighetshantering

X

X

X

X

X

X

E-post och kalender

X

X

X

X

X

 

Utskrifter och kopiering

X

X

X

X

X


IT-stöd och service

X

X

X

X

X


Fast nätverk

X

(X)³

(X)³

X

(X)³


Trådlöst nätverk

X

X

X

X

X


VPN

X

X

 

X



Klienthantering

X

X

 

X



Universitetslicensiering

X

X

 

X



Personlig lagring

X

X

 

X



Identitets- och behörighetshantering
De flesta system vid universitetet är kopplade till den gemensamma tjänsten AKKA för inloggning och behörighetshantering. IT-avgiften garanterar att alla anställda och övrigt verksamma (liksom studenter) får tillgång till ett AKKA-konto.

E-post och kalender
IT-avgiften ger tillgång till e-post och kalender via universitetets gemensamma tjänst Exchange. E-postadressen identifierar dig som medarbetare eller verksam vid Uppsala universitet och ger dig tillgång till vissa andra system. Alla medarbetare kan också boka möten och dela kalendrar med varandra efter behov. På vissa områden kan Exchange även användas för rums- och resursbokning.

Utskrifter och kopiering
IT-avgiften ger tillgång till utskrifter, kopiering och skanning via universitetets gemensamma tjänst Eduprint. Kostnad för utskrifter och kopior ingår upp till ett tak motsvarande normalförbrukning för institution/motsvarande som idag beräknas till ett genomsnitt på 1200 kr per anställd, räknat per institution/motsvarande. Detta gäller alla nivåer av IT-avgiften förutom "övrigt verksam mini". Utskrifter och kopiering utöver taket faktureras medarbetarens institution/motsvarande.

IT-stöd och service
IT-avgiften ger alla användare tillgång till IT-stöd och service för arbetsdatorer som tillhör universitetet och för de system, programvaror och övriga tjänster som ingår i vald nivå av IT-avgift. Stöd och service tillhandahålls av enheten för service och support via verksamhetsnära IT-stöd och IT-servicedesk. Support tillhandahålls via e-post och telefon, med hjälp av digitala verktyg, eller med på-platsen service om problem ej kan lösas på annat sätt.

Fast nätverk
IT-avgiften för anställda och "övrigt verksam maxi" ger tillgång till universitets fasta nätverk för anslutning av arbetsdatorer och relaterad utrustning som ägs av universitetet. Det fasta nätverket är skyddat av en gemensam brandvägg för god IT-säkerhet. Alla kontorslokaler inom UU ska kunna ges tillgång till fast nätverk med fullgod nätkapacitet fram till korskoppling/switchport. Institution/motsv. bekostar nymontering av fasta installationer såsom kablage och nätverksuttag.

Trådlöst nätverk
IT-avgiften ger alla förutom användare med "övrigt verksam mini" tillgång till universitetets gemensamma trådlösa nätverk Eduroam för anslutning av arbetsdatorer och relaterad utrustning. Alla kontorslokaler inom UU ska kunna ges tillgång till trådlöst nätverk med fullgod täckning. Eduroam fungerar även på ett stort antal svenska och internationella lärosäten.

VPN
IT-avgiften ger tillgång till säker anslutning mot interna tjänster utanför universitets fasta/trådlösa nät för arbetsdatorer och relaterad utrustning som ägs av universitetet. För att använda VPN behöver användaren be om en anslutning via IT-support samt installera en klient på sin utrustning. VPN fungerar för både datorer och mobila enheter.

Klienthantering
Datorutrustning som ägs av universitetet ska hanteras via universitetets gemensamma klienthantering. Detta gör det möjligt för UIT att installera och uppdatera operativsystem och programvaror på alla datorer på ett säkert och kontrollerat sätt. Klienthantering bidrar till en uppdaterad och säker datormiljö samt ger avdelningen för universitetsgemensam IT möjlighet att ge snabbare och bättre service utifrån kunskapen om vilken utrustning och program som används.

Universitetslicensiering
Maxi-nivåerna av IT-avgiften ger tillgång till de mest nödvändiga programvarorna via universitetsgemensam licensiering. Utbudet av programvara uppdateras kontinuerligt. UIT kan via klienthanteringssystem även installera och uppdatera annan programvara som ingår i universitetets gemensamma leverantörsavtal samt registrera licenser för dessa. Observera att licenskostnader tillkommer för programvara som inte ingår inom ramen för IT-avgiften. Godkänt virusskydd installeras på alla klienthanterade datorer utan kostnad.

Personlig lagring
Anställda med arbetsdatorer som ägs av universitetet får via IT-avgiften på maxi-nivå tillgång till en personlig lagringsplats för att spara, dela och arbeta med filer på en säkerhetskopierad server. Idag ingår upp till 100 gigabyte (GB) lagringsyta. Åtkomst till lagringsytan ges på arbetsplatsen via UU:s nätverk eller hemifrån via VPN-uppkoppling, samt genom webbgränssnitt eller app i tjänstemobilen.

Byte av lagringssytem: UIT arbetar för närvarande med att flytta filer och mappar från tidigare lagringslösningar till det centrala systemet för hemkataloger - en central och driftsäker, skalbar lagringslösning som inom universitetet kallas för Argos. Arbetet med att flytta filer och mappar sker i stadier på olika campusområden och över en längre period. Läs mer om migreringsarbetet och se när ditt campus planeras flytta in i systemet.

Har du eller din verksamhet behov går det utmärkt att utöka ert lagringsutrymme mot en avgift. Läs mer om att utöka lagringytor.

Behöver du mer information?

Stöter du på problem eller har du frågor kring IT-avgiften, tveka inte att kontakta avdelningen för universitetsgemensam IT via IT-support.

Stöd och service för arbetsdatorer som tillhör universitetet samt system och funktioner som levereras inom ramen för IT-avgiften tillhandahålls via IT-support.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin