Spanska som skolämne - teori och praktik, 7,5 hp
Läsåret 2022/2023
-
HT 2022, Blandad tid, 25 %, Distans
Startdatum: 29 augusti 2022
Slutdatum: 15 januari 2023
Sista anmälningsdatum: 19 april 2022
Anmälningskod: UU-30913 Anmälan
Undervisningsspråk: Spanska
Studieort: Flexibel
Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
Uppläggning för distanskurs: Kursen är nätbaserad. Kursen innehåller att antal nätbaserade seminarietillfällen. Mellan seminarierna är handledning och kommunikation nätbaserad. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling och headset krävs.
Antal obligatoriska träffar på campus: 0
Antal frivilliga träffar på campus: 0
Registrering: 28 juli 2022 – 28 augusti 2022
Behörighet: Grundläggande behörighet
Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
Läs mer om avgifter och stipendier.
Anmälningsavgift: 900 kr
Studieavgift, första inbetalningen: 11250 kr
Studieavgift, totalt: 11250 kr
Anmärkning: Styrdokument och viss annan kurslitteratur är på svenska.
Om kursen
Spanskan är i dag väl etablerad inom ramen för skolämnet moderna språk. Att undervisa i spanska som främmande språk i skolan förutsätter, förutom goda ämneskunskaper och språkfärdighet, en ämnesdidaktisk kompetens som bland annat omfattar teorier om språkinlärning, läroplanskunskaper, kännedom om Europarådets referensram för språk, kännedom om aktuell språkdidaktisk forskning och kunskaper om betyg och bedömning. Inte minst ska spanskläraren kunna svara på frågorna vad, hur och varför gällande innehåll och arbetssätt för undervisningen.
Kursen vänder sig till verksamma lärare i spanska och dess övergripande mål är att du utvecklar goda kunskaper inom ämnesområdena spanska som skolämne och spanska som främmande språk. Du ska även utveckla en förmåga att koppla språkdidaktiska teorier samt dina befintliga kunskaper i spanska till praktisk tillämpning i undervisningen.
Kursen omfattar:
- centrala språkdidaktiska frågeställningar kring undervisningens innehåll och form i relation till skolans styrdokument och elevers förutsättningar för språkinlärning
- teoribildning om språkinlärning i allmänhet och om spanska som främmande språk i synnerhet med fokus på tillämpning i undervisningen
- orientering i Gemensam europeisk referensram för språk (GERS)
- analys och diskussion av olika typer av bedömning och betygssättning
- granskning av olika typer av läromedel samt utformande av eget material för undervisning i spanska.
Mer information
Kursplan med litteraturlista
För varje kurs finns en formell kursplan. Den innehåller kursens benämning, omfattning och syfte. I kursplanen får man också upplysningar om huvudsakligt innehåll, kurslitteratur och hur examination går till.
Kontakt
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
von Kraemers allé 1 A 752 37 Uppsala
Box 2136, 750 02 Uppsala