Skolan i det flerspråkiga samhället
Kurs, Grundnivå, 5NS241
Hösten 2024 Hösten 2024, Flexibel, 25 %, Distans, Svenska
- Studieort
- Flexibel
- Studietakt
- 25 %
- Undervisningsform
- Distans
- Antal obligatoriska träffar på campus
- 0
- Antal frivilliga träffar på campus
- 0
- Undervisningstid
- Kväll
- Studieperiod
- 2 september 2024–19 januari 2025
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 11 250 kr
- Studieavgift, totalt: 11 250 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2024
- Anmälningskod
- UU-55636
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 26 juli 2024–1 september 2024
- Institutionens information om registrering
Hösten 2024 Hösten 2024, Flexibel, 25 %, Distans, Svenska För utbytesstudenter
- Studieort
- Flexibel
- Studietakt
- 25 %
- Undervisningsform
- Distans
- Antal obligatoriska träffar på campus
- 0
- Antal frivilliga träffar på campus
- 0
- Undervisningstid
- Kväll
- Studieperiod
- 2 september 2024–19 januari 2025
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 26 juli 2024–1 september 2024
- Institutionens information om registrering
Hösten 2024 Hösten 2024, Uppsala, 50 %, Campus, Svenska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 2 september 2024–10 november 2024
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 11 250 kr
- Studieavgift, totalt: 11 250 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2024
- Anmälningskod
- UU-55600
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 26 juli 2024–1 september 2024
- Institutionens information om registrering
Våren 2025 Våren 2025, Uppsala, 50 %, Campus, Svenska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 20 januari 2025–30 mars 2025
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 11 250 kr
- Studieavgift, totalt: 11 250 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 oktober 2024
- Anmälningskod
- UU-05600
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 20 december 2024–19 januari 2025
- Institutionens information om registrering
Om kursen
De senaste decenniernas invandring till Sverige har inneburit att den språkliga och kulturella mångfalden i landet har ökat. Möten mellan människor som har svenska som sitt första språk och människor som har svenska som sitt andraspråk blir allt vanligare i, det i allt högre utsträckning, flerspråkiga Sverige. Vi möts på arbetsplatser, i skola och högre utbildning, som grannar, inom vården, idrotten, föreningslivet med mera. I alla dessa situationer behöver vi kommunicera och förstå varandra. Kursen fokuserar på språk- och kulturmöten i skolan. Den riktar sig till såväl lärarstudenter som dem som redan jobbar som lärare.
Under kursen diskuterar vi hur olika former av integrationspolitik sätter ramarna för vilka undervisningsmodeller som erbjuds för flerspråkiga elever. Skolämnena svenska som andraspråk och modersmål behandlas i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Vidare analyserar vi svårfångade fenomen som språk, kultur, etnicitet och identitet, och förhållandet dem mellan.
Centralt för kursen är ett starkt fokus på självreflektion. Frågor som diskuteras är till exempel:
- Vilka erfarenheter, värderingar och föreställningar har jag med mig i mitt bagage? Hur påverkar dessa mitt sätt att bemöta elever (och vårdnadshavare och kolleger) med andra erfarenheter, värderingar och föreställningar?
- Hur medveten är jag om vilka identiteter jag tillskriver andra? Vilka kategoriseringar gör jag bland annat utifrån elevernas olika en- eller flerspråkiga resurser, deras förmodade etnicitet och kulturella tillhörigheter?
Kontakt
- Studievägledning
- studievagledningen@nordiska.uu.se
- 018-471 12 76