Grundlärarprogrammet
Utbildningsplan, UGR0Y
- Kod
- UGR0Y
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 8 februari 2024
- Diarienummer
- UTBVET 2024/64
- Ansvarig fakultet
- Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Beslut och riktlinjer
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 är utbildningsprogram som inrättats av rektor vid Uppsala universitet 2011-02-01.
Lärarutbildningen är en akademisk professionsutbildning. Den är också ett av statens medel för att uppnå målen för förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, främja ett vetenskapligt förhållningssätt samt förbereda för en kommande yrkesutövning och för fortsatt professionell utveckling. Det innebär att utbildningen ska ge de studerande förmåga till självständig och kritisk bedömning, förmåga att självständigt lösa problem samt förmåga att följa kunskapsutvecklingen inom det yrkesområde och de ämnen/ämnesområden utbildningen avser.
De ingående kurserna ska alla ha en tydlig inriktning mot något eller några av de mål som föreskrivs i bilaga 2 (examensordning) till högskoleförordningen (1993:100) för respektive lärarexamen. Innehållet ska vidare relateras till de olika skolformernas/verksamhetsområdenas styrdokument.
Utbildningen ska präglas av ett nära samarbete mellan Uppsala universitet och regionens förskolor, fritidshem och skolor så att en nära koppling till relevant forskning, verksamhet i förskola, fritidshem, skola samt samhällets krav kännetecknar utbildningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Syfte
Grundlärarprogrammets uppläggning och innehåll syftar till att möta de krav och uppnå de mål som anges i högskoleförordningen (1993:100) och förordning (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare.
Mål
För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 -6 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygssättning.
För grundlärarexamen ska studenten också
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt 4-6 ska studenten
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, och
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
För grundlärarexamen ska studenten också
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
För att ge barn och ungdomar förmåga att söka efter, självständigt värdera och bearbeta ny kunskap krävs också djupa och breda kunskaper i ämnen och ämnesområden. Lärarutbildningen ska därför ge de studerande goda och relevanta ämneskunskaper. Ämneskunskaperna ska relateras till lärprocesser och urval av ämnesstoff och måste därför struktureras med hänsyn till yrkets krav, bl.a. genom att studenterna förutom ämnesstudier också får ämnesdidaktik och verksamhetsförlagd utbildning.
Lärarutbildningen ska förbereda de studerande för ett yrkesliv som innebär krav på fortgående professionell utveckling av den egna kompetensen liksom krav på pedagogisk utveckling av verksamheten. Lärarutbildningen ska dessutom utveckla de studerandes ledar- och samarbetsförmåga, både i arbetslag och tillsammans med barn och ungdomar. Under utbildningen ska de studerande tillägna sig kunskaper om styrdokument och verksamhetsmål samt förmåga att, i en målstyrd verksamhet och i samverkan med andra, analysera, planera och utvärdera verksamheten.
All undervisning i lärarutbildningen ska präglas av de studerandes medinflytande och medansvar. Utbildningen ska bidra till att göra de studerande medvetna om sina egna ställningstaganden i värdegrundsfrågor och stimulera de studerande till att kontinuerligt bearbeta dessa som ett led i den professionella utvecklingen.
Utbildningens mål ska konkretiseras i kursplanerna för de kurser som ingår i respektive inriktning av grundlärarprogrammet. Målbeskrivningen ska relateras till något eller några av de mål som föreskrivs i examensordningen.
I enlighet med SFS 2021:1335 ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i grundlärarprogrammet. För målen med de verksamhetsförlagda delarna av utbildningen hänvisas till de riktlinjer för verksamhetsförlagd utbildning som fastställts av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper. De utgör en bilaga till utbildningsplanen.
Programmets uppläggning
Grundlärarprogrammet omfattar 240 högskolepoäng och ges med två inriktningar. Utbildningen består av följande områden: ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om 30 högskolepoäng.
Utbildningsvetenskaplig kärna
Kurserna behandlar dels för läraryrket centrala kunskapsområden, dels kunskapsområden som är specifika för det verksamhetsområde/skolform lärarexamen är inriktad mot. Studierna inom den utbildningsvetenskapliga ska omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygssättning för lärare, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.
Verksamhetsförlagd utbildning
Den verksamhetsförlagda utbildningen ska vara förlagd inom relevant verksamhet och inom relevant ämne. Av totalt 30 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning ska 15 högskolepoäng riktas mot ämnesstudierna.
För övrig information om den verksamhetsförlagda utbildningen i utbildningen hänvisas till fakultetsnämndens för utbildningsvetenskaper riktlinjer för verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier
Ämnesstudierna är relaterade till det ämnesområde/verksamhetsområde/åldersspann examen omfattar.
I grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska, samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik. För svenska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämne och för engelska krävs minst 15 högskolepoäng. Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Ämnesstudierna ska innehålla tydliga inslag av ämnesdidaktik.
30 hp av ämnesstudierna utgör självständigt arbete fördelade på två självständiga arbeten om 15 högskolepoäng vardera. De självständiga arbetena ska ha ämnesdidaktisk relevans.
I grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska och ett valbart fördjupningsområde. För svenska, engelska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämne. Därutöver krävs 30 högskolepoäng i något av de i utbildningen valbara fördjupningsområdena. Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Ämnesstudierna ska innehålla tydliga inslag av ämnesdidaktik.
30 hp av ämnesstudierna utgör självständigt arbete fördelade på två självständiga arbeten om 15 högskolepoäng vardera. De självständiga arbetena ska ha ämnesdidaktisk relevans.
Utbildningen har en fast studiegång. Det av fakultetsnämnden fastställda utbudet av kurser inom programmets inriktningar framgår av studieplanen för respektive inriktning.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. Minst 45 högskolepoäng ska läsas på avancerad nivå.
För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnessstudier och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kursplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska, samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik. För svenska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämne och för engelska krävs minst 15 högskolepoäng. Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska och ett valbart fördjupningsområde. För svenska, engelska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämnet. Därutöver krävs 30 högskolepoäng i något av de för studenten valbara fördjupningsområdena. Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.
För grundlärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om minst 15 högskolepoäng vardera i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive inriktning.
Examensbevis
Studerande som med godkänt resultat genomgått grundlärarprogrammet och uppnått examensordningens mål får på begäran ett examensbevis för grundlärarexamen (Master of Arts in Primary Education - Pre School Years 1-3 or Master of Arts in Primary Education - School Years 4-6).
I examensbeviset ska framgå vilken inriktning studenten har fullgjort och vilka undervisningsämnen som examen omfattar.
Övriga föreskrifter
Antagning till kurser inom lärarprogram sker terminsvis efter ansökan enligt anvisningar.
Studerande som avser att göra studieuppehåll ska anmäla detta i god tid. Studieuppehåll begärs för en eller två terminer i taget och sökande med särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga) garanteras rätt att återkomma till utbildningen efter uppehållet. Detsamma gäller för studerande som under studietiden söker studieuppehåll för att komplettera sina gymnasiala förkunskaper.
Studieplan
Studieplan för inriktning Inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2024
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2022
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Studieplan giltig från och med vårterminen 2020
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2019
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2018
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2015, version 5
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2015, version 4
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2015, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 5
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 4
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 1
Studieplan för inriktning Inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2024, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2024, version 1
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2022
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Studieplan giltig från och med vårterminen 2020
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2019
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2018
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 8
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 7
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 6
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 5
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 4
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2011, version 1