Exempelfall station 2: Patientsamtal om läkemedelsrelaterat problem; läkemedelsbiverkningar

Din uppgift

16 minuter (1 examinator + 1 apotekskund)

Din uppgift är att identifiera trolig biverkan, värdera rimlighetsgrad och tidssamband, samt (om möjligt) åtgärda den. Du kommer att behöva ställa frågor och förklara för kunden.

Du har sex minuter på dig att förbereda dig och därefter tio minuter att kommunicera med kunden i rummet. Examinatorn kan ställa följdfrågor. Som hjälp får du under förberedelsetiden och samtalstiden använda

  • fass.se
  • papper och penna.

Alla andra hjälpmedel är otillåtna. Din användning av Fass under samtalet ska inte försvåra kommunikationen.

Du bedöms på hur väl du lyckas hitta informationen, göra en relevant värdering och åtgärd, samt kommunicera relevant information till kunden. Använd ett språk anpassat så att kunden förstår.

Exempel 1

Exempel 2

Exempel 3

Exempel 4

Station 2, exempel 1

Anna, 55 år, kommer fram till receptdisken för att hämta ut sina läkemedel. Hon har fått följande läkemedel på recept:

  • Tablett Metotab 10 mg – 2 tabletter 1 gång per vecka. Skall tas på onsdagar. Mot ledgångsreumatism.
  • Tablett Folsyra Orifarm 5 mg – 1 tablett per vecka, ej samma dag som Metotab (methotrexat). Skall tas på måndagar. Förebyggande mot biverkningar av methotrexat.
  • Tablett Prednisolon Pfizer 2,5 mg – 1 tablett morgon och 1 tablett kväll. Mot ledgångsreumatism.

Situationsanpassad kunskap

  • Frågar hur länge hen tagit sina läkemedel (Metotab; Prednisolon; Folsyra)
  • Frågar kunden om hen har upplevt biverkningar (ska ge exempel som dåsighet, GI-biverkningar, trötthet).
  • Ber kunden berätta/utveckla symptombilden trötthet.
  • Frågar hur kunden tar Metotab/Folsyra (det vill säga säkerställer att hen tar 1 gång/vecka, ej samma dag).
  • Värderar biverkan (Kopplar kundens symptom som en trolig biverkning av Metotab; tidsamband med förhöjd dosering, vanlig biv., kan vara anemi?).
  • Förklarar biverkningar kopplade till Metotab (att man kan bli trött, huvudvärk, få anemi, kan vara dosberoende, att det gäller att hitta en dosering med balans effekt vs biverkning).
  • Förklarar vad ”vanlig” innebär (≥1/100, <1/10).
  • Rekommenderar lämplig åtgärd (kontakta läkare för dosjustering då hen har komplexa symtom, mycket besvärad, och att det troligen är en anemi, svarar på vad man kan göra- och påpeka att inte sluta ta sina läkemedel).

Situationsspecifik färdighet

Empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt med en helhetssyn på patienten.

  • Har struktur på samtalet (inledning och avslutning, håller sig till uppgiften).
  • Ger tydliga instruktioner/förklaringar/svar på frågor.
  • Använder fungerande och anpassat språk. (Språk ej begränsande i funktion, det vill säga använder tillräckligt många ord eller har möjlighet att omformulera vid behov. Ordval anpassat till kund eller läkare.)
  • Är lyhörd (kan lyssna in, även icke verbalt, visar empati, eventuell avstämning).
  • Har ett professionellt förhållningssätt (till exempel inger förtroende, hanterar kunskapsluckor, visar lagarbete/samverkan).

Station 2, exempel 2

Du arbetar på ett apotek. En kvinna runt 30 år kommer fram till receptdisken och vill hämta ut sitt läkemedel:

  • K. Xenical 120 mg – 1 kapsel tre gånger dagligen

Situationsanpassad kunskap

  • Magbesvär med lös, oljig avföring framgår efter förfrågan.
  • Frågar hur länge kunden har använt sina läkemedel (tidssamband).
  • Följdfrågor om kunden har haft andra biverkningar/upplevda symtom (rektal blödning, allvarliga och/eller kvarstående symtom).
  • Beskriver andra vanliga biverkningar (se ovan).
  • Förklarar vad ”mycket vanliga” innebär (≥1/10).
  • Värderar biverkan (tidsamband, mycket vanlig biverkan).
  • Förklarar biverkan av Xenical (GI-biverkningar, samt att dessa biverkningar är övergående, förekomst minskar vid fortsatt användning).
  • Anger att fettinnehållet i faeces vanligtvis återgår till normala inom 48 till 72 h. Rekommenderar lämplig åtgärd. (Ta Xenical omedelbart före, tillsammans med eller inom en timme efter måltid. Det dagliga intaget av fett bör fördelas över tre huvudmåltider, om Xenical tas med mycket fettrik måltid kan risken för GI-biverkningar sannolikt öka.)

Situationsspecifik färdighet

Empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt med en helhetssyn på patienten:

  • Förmår att lugna kunden att biverkningen inte är farlig.
  • Har struktur på informationen (inledning och avslutning, håller sig till uppgiften).
  • Ger tydliga instruktioner/förklaringar/svar på frågor.
  • Använder fungerande och anpassat språk. (Språk ej begränsande i funktion, det vill säga använder tillräckligt många ord eller har möjlighet att omformulera vid behov. Ordval anpassat till kund eller läkare.)
  • Är lyhörd (kan lyssna in, även icke verbalt, visar empati, eventuell avstämning).
  • Har professionellt förhållningssätt (till exempel inger förtroende, hanterar kunskapsluckor, lagarbete/samverkan).

Station 2, exempel 3

Du står på apoteket och ska lämna ut följande läkemedel till en 30-årig kvinna.

  • Tablett Alvedon 500 mg: 1 tablett vid behov, max 4 st/dygn i 2 veckor. Mot smärta.
  • Tablett Citodon 500 mg/30 mg: 1 tablett vid behov, max 4 st/dygn i 2 veckor. Mot smärta.

Situationsanpassad kunskap

  • Frågar om hen har upplevt biverkningar (ska ge exempel som förstoppning, illamående, trötthet. Eventuella hudbiverkningar men inte förklara flera sällsynta biverkningar).
  • Ber kunden utveckla sina besvär/uteslut andra orsaker (hur länge hen tagit sina LM, hur länge har haft besvär, hur hen doserar (utesluter överdosering), andra besvär/diagnoser/LM – inget som tyder på morfinintoxikation).
  • Värderar och förklarar biverkan (kopplar kundens symptom som en trolig biverkan av Citodon, tidssamband, vanlig biverkan, inga andra sjukdomar/besvär/LM som vanligtvis orsakar förstoppning, ej fått/tagit laxantia, förklarar att det saktar ner tarmrörelserna).
  • Förklarar vad ”vanlig” innebär/hur många brukar få den (≥1/100).
  • Rekommenderar lämplig åtgärd (receptfritt laxantia, eventuell läkarkontakt och vad kunden kan ta så länge).

Situationsspecifik färdighet

Empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt med en helhetssyn på patienten.

  • Har struktur på information (inledning och avslutning).
  • Ger tydliga instruktioner/förklaringar/svar på frågor.
  • Använder fungerande och anpassat språk. (Språk ej begränsande i funktion det vill säga anvnder tillräckligt många ord eller har möjlighet att omformulera vid behov. Ordval anpassat till kund eller läkare.)
  • Är lyhörd (kan lyssna in, även icke verbalt, visar empati, eventuell avstämning)
  • Professionellt förhållningssätt (till exempel inger förtroende, hanterar kunskapsluckor, lagarbete/samverkan).

Station 2, exempel 4

En kvinna i 40-årsåldern kommer till apoteket för att hämta ut läkemedel. Hon har recept på följande läkemedel:

  • Oral lösning Laktulos Viatris 30-20 ml 1 gång dagligen mot förstoppning

Din uppgift här är att bedöma läkemedelsbehandlingen med avseende på biverkningar.

Situationsanpassad kunskap

  • Frågar hur länge hon tagit LM
  • Frågar om upplevda symtom (Identifierar kundens besvär med magknip och gaser. När uppkom det? Andra upplevda besvär som diarré och illamående?)
  • Värderar och identifierar att det är pga Laktulos (Kopplar tidssamband, hur vanligt)
  • Förklarar för kunden (Vanlig biverkan, ca 15%, ofta övergående)
  • Rekommenderar lämplig åtgärd Ev övergående?, Prata med läkare om besvärande – andra alternativ finns, allmänna tips gasbesvär

Situationsspecifik färdighet

Empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt med en helhetssyn på patienten.

  • Har struktur på samtalet (inledning och avslutning, håller sig till uppgiften).
  • Ger tydliga instruktioner/förklaringar/svar på frågor.
  • Använder fungerande och anpassat språk. (Språk ej begränsande i funktion det vill säga använder tillräckligt många ord eller har möjlighet att omformulera vid behov. Ordval anpassat till kund eller läkare.)
  • Är lyhörd (kan lyssna in, även icke verbalt, visar empati, eventuell avstämning).
  • Har ett professionellt förhållningssätt (till exemepl inger förtroende, hanterar kunskapsluckor, lagarbete/samverkan).

Fler exempelfall

Det praktiska delprovet för farmaceuter med utländsk utbildning består av sju stationer. Varje station innehåller exempel på fall som examineras. Se exempel från respektive station:

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin