Anpassning och rehabilitering

Om du är sjuk eller skadad kan du behöva anpassning och rehabilitering. Vilka åtgärder som är aktuella beror på dina behov. Med rätt anpassningar och ett välfungerande rehabiliteringsarbete främjar vi hälsa och goda arbetsresultat.

Behov av anpassning

Ibland behövs justeringar utifrån förändrade förutsättningar eller livssituation. Dialog med prefekt/motsvarande är ett första steg för att finna vägar framåt och främja hälsa.

Två händer som håller en gul blomma

Sjukskrivning och rehabilitering

Som medarbetare har du ett ansvar att följa arbetsplatsens rutiner vid sjukdom och att medverka i rehabiliteringsarbetet.

  • Ha en dialog med prefekt/motsvarande för att komma överens om behovet av rehabilitering.
  • Lämna läkarintyg till arbetsgivaren senast dag 8 i sjukperioden.
  • Delta aktivt i planering och genomförande av din rehabilitering.
  • Om möjligt, håll kontakten med din arbetsplats under sjukskrivningsperioden.
  • Tänk på att du som medarbetare har rätt att ta med ett en facklig stödperson, ett skyddsombud eller en kollega till rehabiliteringsmöten.
  • Om du blir beviljad sjukersättning - lämna besked till din arbetsgivare.

Anonyma samtal

Möjlighet till stödsamtal via företagshälsovård.

Att du som medarbetare deltar aktivt är en grundläggande förutsättning för att rehabiliteringen och återgången i arbete ska lyckas. Du behöver lämna uppgifter så att arbetsgivaren har förutsättningar att kartlägga rehabiliteringsbehov och vidta rätt åtgärder. För ett gott resultat är det viktigt att du som medarbetare tar en aktiv roll och medverkar i processen. Det innebär t ex att vara kontaktbar, delta i möten, medverka i åtgärder och följa överenskommen planering.

Prefekt/motsvarande ansvarar för att anpassa arbetet vid behov samt för arbetslivsinriktad rehabilitering. Det innebär ansvar för att utreda anpassnings- och rehabiliteringsbehov och genomföra åtgärder för sina medarbetare. Prefekt/motsvarande har ansvar för att dokumentera alla möten och åtgärder som sker under rehabiliteringsprocessen

En framgångsrik anpassning och rehabilitering kräver ett nära samarbete mellan flera aktörer.

Företagshälsovård

Företagshälsovården är arbetsgivarens expertresurs för såväl det förebyggande som det rehabiliterande arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen samt vid arbetsanpassning. Prefekt/motsvarande bedömer behov av arbetslivsinriktad rehabilitering och beställer tjänst av Företagshälsovård.

Kom ihåg att du som medarbetare har rätt till anonyma samtal. Medarbetare har möjlighet att på eget initiativ kontakta och besöka psykolog/beteendevetare hos företagshälsan vid arbetsrelaterad ohälsa, utan att i förväg samråda med och få ett godkännande från prefekt/motsvarande.

Läs mer om Anonyma samtal på sida om Företagshälsovård.

Fackligt ombud

Fackligt ombud kan vara ett stöd för dig som medarbetare och delta i rehabiliteringsarbetet. Det är du som avgör om ditt ombud ska få ta del av dokumentationen i ditt ärende.

Skyddsombud

Skyddsombud kan delta som stöd i rehabiliteringsärenden om du som medarbetare så önskar. Skyddsombudets uppdrag är att företräda alla medarbetare på arbetsplatsen, bidra med synpunkter exempelvis vid arbetsanpassning samt verka för en god arbetsmiljö på gruppnivå.

Försäkringskassan

Försäkringskassan har ett samordningsansvar för rehabilitering och beslutar om rätt till sjukpenning utifrån information i läkarintyg. Försäkringskassan ska i samråd med dig klarlägga rehabiliteringsbehov och se till att nödvändiga åtgärder vidtas.

HR

HR-generalist stödjer prefekt/motsvarande gällande lagstiftning och regelverk och är sakkunnig i arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor samt arbetsrätt. HR-generalist kan delta vid rehabiliteringsmöten.

I rehabiliteringsärenden gäller sekretess. Alla som i sitt arbete har information om en medarbetares hälsotillstånd omfattas av tystnadsplikt. Arbetsgivaren kan, med ditt samtycke, ta kontakt med vårdgivare. Det är viktigt att bägge parter strävar efter en förtroendefull dialog under rehabiliteringsprocessen.

Adato är universitetets stödsystem för bevakning av sjukfrånvaro och dokumentation av rehabilitering och förebyggande åtgärder. Adato har en koppling till Uppsala universitets lönesystem Primula, vilket gör att Adato innehåller aktuell information om anställda och deras sjukfrånvaro. Systemet hanterar uppgifter om personer som är eller har varit anställda på Uppsala universitet. Personuppgifter som behandlas är namn, personnummer, AKKA-id, organisationstillhörighet, befattning, anställningsform, tjänstgöringsgrad, sjukfrånvaro samt lön. Inga personuppgifter överförs till tredje land (land som ej är medlem i EU eller EES).

Syftet med behandlingen är: En samlad, säker och tydlig dokumentation gör så att varje steg i en rehabilitering tydliggörs, från att uppfylla lagkrav på rehabiliteringsplan i ett tidigt skede till att olika anpassningsmöjligheter bedöms, prövas och utvärderas systematiskt.

Personuppgiftsansvarig, och tjänsteleverantör, är:

Uppsala universitet
Box 256
751 05 Uppsala
Sverige

Kontaktperson, för tjänsten adato@uu.se

Tjänsteleverantörens jurisdiktion: Sverige

Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Läs mer om dina rättigheter och hur universitetet hanterar personuppgifter. Personuppgifterna bevaras i Adato så länge uppgifterna anses vara nödvändiga.

Adato följer EU:s dataskyddsförordning samt den internationella standarden GÉANT Data Protection Code of Conduct .

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin