Kandidatprogram i speldesign och programmering
180 hp
Vad kan du om de tekniska aspekterna av spelutveckling? Inom kandidatprogrammet i speldesign och programmering får du de logiska och tekniska kunskaper som behövs för att arbeta med spelmediet på en professionell nivå. Du får lära dig hur du utvecklar spel och nya spelupplevelser. Programmet fokuserar på spelutveckling med C++ programmering.
Hösten 2024 Hösten 2024, Visby, 100 %, Campus, Engelska
- Studieort
- Visby
- Studietakt
- 100 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Startdatum
- 2 september 2024
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet och Matematik 3c/Matematik D
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 55 000 kr
- Studieavgift, totalt: 330 000 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2024
- Anmälningskod
- UU-P5370
Hösten 2025 Hösten 2025, Visby, 100 %, Campus, Engelska
- Studieort
- Visby
- Studietakt
- 100 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Startdatum
- 1 september 2025
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet och Matematik 3c/Matematik D
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 55 000 kr
- Studieavgift, totalt: 330 000 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2025
- Anmälningskod
- UU-P5370
Om programmet
Kandidatprogrammet i speldesign och programmering är en akademisk utbildning som ger dig som student goda kunskaper i spelutveckling och mer specifika färdigheter i de tekniska delarna, dvs. programmeringen av spel. Du kommer att utveckla din förståelse för hur spel fungerar och påverkar såväl användarna som samhället i stort.
Programmet ger dig verktyg för att förstå och arbeta med spel på professionell nivå samt rustar dig för att kunna utveckla nya uttryck och upplevelser inom spelmediet. Utbildningen varvar praktisk spelutveckling i projektform med teoretiska kurser inom huvudområdet speldesign och biområdet programvaruteknik.
Inom ämnet speldesign utforskas teorier och metoder i speldesign, spelutveckling och spelanalys. Som speldesigner behöver du goda kommunikativa färdigheter både för att kommunicera och samarbeta väl med ditt arbetslag och för att kunna forma spelarens upplevelse. Utbildningen innehåller därför kommunikationsträning för att utveckla ditt sätt att uttrycka dig, såväl muntligt som i text, bild och spel.
Som programmerare får du under utbildningen de logiska och tekniska kunskaper som behövs för att utveckla spel. Utvecklingsprocessen kräver normalt insatser av speldesigners, grafiker, producenter, testare och programmerare. Därför kommer du också, i grupparbeten, att få träna de samarbetstekniska färdigheter som behövs i ett mångfacetterat, och i branschen ofta internationellt, spelutvecklingsprojekt.
Programmet har en varierad studentgrupp där många olika nationaliteter finns representerade och tack vare den höga nivån på studenternas produktioner har utbildningen ett gott internationellt anseende. Våra studenter har en framgångsrik historia och har ställt ut på internationella mässor som alt.ctrl.GDC, lanserat kommersiella indie-titlar som Amelite, Dwarfs, Defunct, Frog Climbers, Secrets of Grindea, State of Wonder och vunnit många priser vid Swedish Game Awards, den största tävlingen för oberoende utvecklare i Norden.
Examen
Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.
Upplägg
Kandidatprogrammet i speldesign och programmering omfattar tre års heltidsstudier där huvudområdet speldesign läses parallellt med kurser i programmering, inom biområdet programvaruteknik. Samtliga projektbaserade kurser ges inom ämnet speldesign. Dina specialkunskaper i programmering/dprogramvaruteknik och i speldesign kommer du att använda vid spelproduktioner tillsammans med studenter från de andra kandidatprogrammen i speldesign.
Programmet ger dig på så sätt möjligheten att kontinuerligt testa och använda dina kunskaper i realistiska scenarier. Projektkurserna lär dig att hantera de utmaningar som uppstår när man arbetar i ett arbetslag med personer från många olika discipliner och bakgrunder. Både projekten och de teoretiska kurserna tränar dig i akademiskt skrivande och i presentationsteknik, vilket förbereder dig inför det examensarbete som avslutar det tredje året.
Huvudämnet speldesign utgör 105 högskolepoäng (hp) medan biämnet programvaruteknik utgör minst 30 hp. I programmet ingår därutöver 45 hp valbara kurser, som du kan ägna åt ytterligare bredd eller fördjupning inom huvud- eller biområde. Du kan också välja att läsa ett helt annat högskoleämne som intresserar dig, eller läsa en termin utomlands.
Programmeringskurserna börjar från grunden och leder i slutet av det första året till ett mindre spelprojekt. Därefter tilltar undervisningen och projekten i komplexitet och omfattning. I projektkurserna används vanligtvis kommersiella spelmotorer med fokus på programmering av logiken för ett spel, medan programmeringskurserna går igenom hur digitala spel tekniskt konstrueras, för att ge dig en djupare förståelse.
Förutom de matematik- och programmeringskurser som vi erbjuder under ditt första år finns det ytterligare kurser i programmering som du kan välja under den valbara terminen, termin fem.
Den sista terminen läser du tillsammans med studenter från alla kandidatprogram i speldesign. Terminen inleds med kurser i teori och metod för speldesign, och avslutas med ett examensarbete.
Se de andra programmen i speldesign:
- Kandidatprogram i speldesign
- Kandidatprogram i speldesign och grafik
- Kandidatprogram i speldesign och projektledning
Kurser inom programmet
För kurser inom programmet, se studieplanen.
Studera utomlands
Utlandsstudier förläggs bäst till termin fem och du kan söka dig till universitetets centrala partneruniversitet eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Eftersom Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet erbjuds studenter goda möjligheter till utbytesstudier.
Om undervisningen
Kandidatprogrammet i speldesign och programmering ges på Campus Gotland i Visby. All undervisning sker på engelska. Kurserna i huvudområdet speldesign samläses med programstudenter från de andra kandidatprogrammen i speldesign.
De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom seminarier, workshops, och små projekt. Merparten av kurserna genomförs som grupparbeten, vilket innebär att du behöver känna dig bekväm med att samarbeta med andra studenter. Kurserna inom programmering består framför allt av träning i praktisk programmering.
De två första åren innehåller en eller två projektkurser i vilka studenterna i grupparbete fokuserar dels på rollen som speldesigner och dels på deras specifika arbetsroll som programmerare. Under arbetet får varje grupp handledning av en lärare.
Karriär
Utbildningen inom kandidatprogrammet i speldesign och programmering är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare.
Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen spelutvecklingsstudio som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE, Activision Blizzard och Might & Delight, King, Star Stable och Mojang. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.
En av utbildningens styrkor är dess goda kontakter med spelbranschen och med många före detta studenter som tillsammans utgör ett stort och användbart nätverk. Vi anordnar årligen evenemang till vilka vi bjuder in framstående profiler från den internationella spelindustrin och före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling. Dessa events ger våra studenter utmärkta möjligheter att skapa breda kontaktnätverk inför framtida arbeten.
Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling, vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin ökar användningen av spel också inom undervisning och andra områden som exempelvis medicin, traumabehandling och socialt arbete.
Efter kandidatprogrammet i speldesign och programmering finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.
Karriärstöd
Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet.
Är programmet rätt för dig?
Se en film med studenter som berättar om programmet.
Plugga i Visby
Hur är det är att vara student på Campus Gotland?
Registrera ditt intresse
Få löpande information inför anmälan.
Studieplan
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2025
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2022
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2021
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2018
Kontakt
- För frågor om programmet, kontakta studievägledningen vid Campus Gotland:
- studievagledning-cg@uu.se
- För frågor frågor om antagning eller registrering, kontakta Studentservice vid Campus Gotland:
Student
Du som är student hittar information om dina studier i studentingången.