Kandidatprogram i speldesign och projektledning
180 hp

Vill du leda spelutvecklingsprojekt från idé till färdig produktion? Inom kandidatprogrammet i speldesign och projektledning utbildas du i att leda och stötta arbetslag inom spelområdet. Viktiga delar i programmet är övningar i kommunikation med de verktyg du får lära dig att använda för att planera och utvärdera spelutvecklingsprojekt. Du kommer att få en god förståelse för hur spel fungerar och påverkar både spelaren och det omgivande samhället.
Hösten 2024 Hösten 2024, Visby, 100 %, Campus, Engelska
- Studieort
- Visby
- Studietakt
- 100 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Startdatum
- 2 september 2024
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 55 000 kr
- Studieavgift, totalt: 330 000 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2024
- Anmälningskod
- UU-P5375
Hösten 2025 Hösten 2025, Visby, 100 %, Campus, Engelska
- Studieort
- Visby
- Studietakt
- 100 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Startdatum
- 1 september 2025
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 55 000 kr
- Studieavgift, totalt: 330 000 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2025
- Anmälningskod
- UU-P5375
Om programmet
Kandidatprogrammet i speldesign och projektledning ger dig en akademisk utbildning i huvudområdet speldesign och biområdet industriell teknik, där kurser i projektledning ingår. Du får färdigheter och kunskaper för att kunna utveckla spel, liksom en god förståelse för hur spel fungerar och påverkar både spelaren och det omgivande samhället. Utbildningen varvar praktisk spelutveckling i projektform med teoretiska kurser.
Som projektledare i speldesign får du kunskaper i gruppdynamik, planering och spelspecifik produktionsmetodologi. Du kommer också att få träna dina samarbetstekniska färdigheter eftersom dessa behövs i komplexa och ofta internationella spelutvecklingsprojekt. Inom programmet varvas praktiska projektkurser med teoretiska kurser inom speldesign och metoder för projektledning.
Inom ämnet speldesign utforskas teorier och metoder i speldesign, spelutveckling och spelanalys. Som speldesigner behöver du goda kommunikativa färdigheter både för att kommunicera väl med ditt arbetslag och för att forma spelarens upplevelse. Utbildningen innehåller därför kommunikationsträning, som utvecklar och stärker din förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som i text, bild och spel.
Programmet har en varierad studentgrupp där många olika nationaliteter finns representerade och tack vare den höga nivån på studenternas produktioner har utbildningen ett gott internationellt anseende. Flera studentteam har under årens lopp vunnit priser för sina spel, särskilt vid det prestigefyllda Swedish Game Awards.
Examen
Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.
Upplägg
Programmet omfattar tre års heltidsstudier där huvudområdet speldesign läses parallellt med kandidatprogrammet i speldesign och projektledning i såväl teoretiska kurser som praktiska projektkurser. Kurserna i projektledning ingår i programmets biområde industriell teknik. Kurserna inom huvudområdet speldesign samläses med studenter från övriga program inom speldesign vid Campus Gotland. I de praktiska projektkurserna producerar samtliga speldesignstudenter nya spel tillsammans genom att använda sina kunskaper i speldesign, projektledning, grafik och programmering.
På så vis ger programmet dig som student kontinuerligt möjligheten att testa och använda dina kunskaper i realistiska scenarier. Projektkurserna lär dig att hantera de utmaningar som uppstår när man arbetar i ett team med personer från många olika discipliner och bakgrunder. De teoretiska och praktiska kurserna tränar dig på olika sätt i akademiskt skrivande och i presentationsteknik, viktiga färdigheter att utveckla inför examensarbetet, som avslutar det tredje året.
Kurserna i projektledning startar med grundläggande kunskaper. Du får lära dig om gruppdynamik, projektplanering, ledarskap och konflikt- och riskhantering. I slutet av det första året leder arbetet fram till ett mindre spelprojekt, varpå undervisningen och projekten tilltar i komplexitet och omfattning under resten av programmet.
Den sista terminen av programmet är gemensam för alla kandidatprogram i speldesign och startar med en teori- och metodkurs i speldesign, innan du påbörjar ditt avslutande examensarbete.
Speldesign utgör 105 högskolepoäng (hp) av de 180 hp som ges inom programmet, medan projektledning utgör minst 30 hp. I programmet ingår därutöver 45 hp valbara kurser, vilka kan ägnas åt ytterligare bredd eller fördjupning inom huvud- eller biområdet, alternativt åt utlandsstudier eller ett annat fritt valt ämne som passar in i din studiegång.
Se de andra programmen i speldesign:
- Kandidatprogram i speldesign
- Kandidatprogram i speldesign och grafik
- Kandidatprogram i speldesign och programmering
Kurser inom programmet
För kurser inom programmet, se studieplanen.
Studera utomlands
Utlandsstudier förläggs bäst till termin fem och du kan söka dig till universitetets centrala partneruniversitet eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Eftersom Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet erbjuds studenter goda möjligheter till utbytesstudier.
Om undervisningen
Kandidatprogrammet i speldesign och programmering ges på Campus Gotland i Visby. All undervisning sker på engelska. Kurserna i huvudområdet speldesign samläses med programstudenter från de andra kandidatprogrammen i speldesign.
De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom seminarier, workshops, och små projekt. Merparten av kurserna genomförs som grupparbeten, vilket innebär att du behöver känna dig bekväm med att samarbeta med andra studenter. Kurserna inom programmering består framför allt av träning i praktisk programmering.
De två första åren innehåller en eller två projektkurser i vilka studenterna i grupparbete fokuserar dels på rollen som speldesigner och dels på deras specifika arbetsroll som projektledare. Under arbetet får varje grupp handledning av en lärare.
Karriär
Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare. Efter programmet finns också möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.
Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen spelutvecklingsstudio som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE, Activision Blizzard och Might & Delight, King, Star Stable och Mojang. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.
En av utbildningens styrkor är dess goda kontakter med spelbranschen och med många före detta studenter som tillsammans utgör ett stort och användbart nätverk. Vi anordnar årligen evenemang till vilka vi bjuder in framstående profiler från den internationella spelindustrin och före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling. Dessa evenemang ger våra studenter utmärkta möjligheter att skapa breda kontaktnätverk inför framtida arbeten.
Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling, vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden som exempelvis medicin, traumabehandling och socialt arbete.
Karriärstöd
Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet.
Är programmet rätt för dig?
Läs vad tidigare studenter säger om programmet.

Plugga i Visby
Hur är det är att vara student på Campus Gotland?

Registrera ditt intresse
Få löpande information inför anmälan.

Kontakt
- För frågor om programmet, kontakta studievägledningen vid Campus Gotland:
- studievagledning-cg@uu.se
- För frågor om antagning eller registrering, kontakta Studentservice vid Campus Gotland:
- studentservice-cg@uu.se
Student
Du som är student hittar information om dina studier i studentingången.