Kandidatprogram i speldesign

Läsåret 2023/2024

Bild för Kandidatprogram i speldesign 2023/2024
Anmälan

Vill du lära dig att designa och skapa spel tillsammans med andra studenter och med stöd av erfarna lärare från hela världen? På det här programmet får du arbeta i grupper där olika kompetenser och nationaliteter möts. Designteori varvas med praktisk spelutveckling. Som färdigutbildad speldesigner kommer du att kunna påverka och forma människors spelupplevelser, driva kreativa processer och utveckla nya projekt.

Programmet ges vid Uppsala universitet Campus Gotland, i Visby.

Om programmet

Kandidatprogrammet i speldesign innehåller mycket praktiskt arbete och spelproduktion. Du kommer att läsa tillsammans med studenter från de andra internationella speldesignprogrammen och kommer möta och samarbeta med studenter med många olika nationaliteter. Det är en branschnära utbildning som ger dig en inblick i en framtida arbetsmiljö och möjligheter att knyta värdefulla kontakter. De teoretiska delarna innefattar bland annat ramverk för speldesign och du får lära dig vad som menas med att designa med intention. Även psykologiska, pedagogiska, konstnärliga och systemteoretiska aspekter av spelutvecklingen ingår.

Kurserna i speldesign börjar från grunden och via praktiska spelprojekt blir innehållet allt mer komplext och omfattande. Du får lära dig om prototypproduktion, dokumentation, kommunikation, narrativ, spelsystem och spelanalys. Från år två ska du välja ett annat ämne (biområde) som kompletterar och breddar din utbildning i speldesign. Biområdet består av minst 30 hp inom ett ämne, och kan läsas vid Uppsala universitet alternativt vid ett annat svenskt eller utländskt lärosäte.

Tack vare den höga nivån på studenternas produktioner har utbildningen ett gott anseende internationellt. Flera studentteam från Campus Gotland har under årens lopp vunnit priser för sina spel, särskilt vid det prestigefyllda Swedish Game Awards. Institutionen för speldesign är medlem i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.

Examen

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Namn: Hind Baker
Från: Stockholm

Varför valde du den här utbildningen?
Jag växte upp i en familj som tycker om att spela mycket spel, och det fick mig att börja gejma. Vilket sedan ledde till att jag fascinerades av spelen och hur väl de var skapade. Jag ville utforska vad som är bortom det jag ser på skärmen.

Vad är det bästa med att studera vid Uppsala universitet?
Jag har upplevt så många möjligheter som student vid Uppsala universitet. Jag hade hört mycket bra saker om universitetet från alumner och jag förstår varför de tyckte om att vara här. En sak jag uppskattar är kursutvärderingar, det ger mig chansen att uttrycka min åsikt.

Vad har varit mest utmanande?
Den mest utmanande delen av programmet är grupprojekten. Det är viktigt att vara ett team för det är så spelindustrin är, men det betyder också att du kanske är i ett team utan kompatibilitet. När det inträffar försöker jag lösa problemet med personen eller få en lärare som hjälper dig.

Vilka är tre saker i din kalender den här veckan?
Speltest, speltest, speltest. I min nuvarande kurs kommer det att bli mycket speltester och att fixa "trasiga" spel. Det är väldigt roligt att testa, för varje vecka som går kan du se utvecklingen av spelet som skapas.

Berätta om studentlivet!
Studentlivet här är mysigt. Eftersom vi är på en ö finns det en gräns för hur många människor det är. Med tanke på att nästan alla delar samma intresse som du börjar ni bonda över spel och spelar tillsammans på er fritid. Det är också väldigt trevligt att universitetet ligger nära många ställen vi umgås, efter en lång dag är det roligt att umgås med vänner och gå på evenemang.

Vad är ditt mål med studierna?
Jag vill knyta goda kontakter och utforska mer genom det här programmet. Det första året på programmet kommer du att lära dig mycket om att speltesta. Under de två följande åren kan du välja mellan andra kurser inom speldesign.

Vilka råd och tips skulle du vilja ge någon som funderar på att söka till det här programmet?
Speldesign är inte bara roligt och spel. Det kommer att finnas utmanande hinder, uppdrag eller personer i gruppen. Se till att ha bra kommunikation, för det handlar om lagarbete.

Två snabba frågor
Favoritställe i din studentstad?
G-huset, det är en byggnad för speldesigners. Det finns stora skärmar och många brädspel.

Var är det bästa stället att plugga?
Det finns många fina platser på campus, men min favorit skulle fortfarande vara G-huset.

Hösten 2022.

Registrera ditt intresse

Upplägg

Kandidatprogrammet i speldesign omfattar tre års heltidsstudier där det första året främst innehåller kurser inom huvudområdet speldesign. Följande terminer tillkommer även kurser inom ett biområde som du själv väljer från Uppsala universitet eller från ett annat lärosäte. Projektkurser och teoretiska kurser i speldesign läses genomgående tillsammans med studenter från de internationella programmen i speldesign. Den sista terminen är gemensam för alla speldesignstudenter. Terminen inleds med kurser i teori och metod för speldesign, och avslutas med ett examensarbete.

Inom programmet erbjuds 105 högskolepoäng (hp) i huvudområdet speldesign. Resterande 75 hp behöver fördelas mellan ett biområde (minst 30 hp) och andra sökbara kurser. Du väljer biområde och övriga kurser utifrån dina egna intressen. Ett varierande antal valbara kurser på engelska finns att läsa vid institutionen för speldesign. Om du har svenska språkkunskaper kan du bredda dina kursval. Huvudområdet speldesign undervisas enbart på engelska.

Jämför med de andra programmen i speldesign:

Kandidatprogram i speldesign och grafik

Kandidatprogram i speldesign och projektledning

Kandidatprogram i speldesign och programmering

Kurser inom programmet

Se studieplanen för kurser inom programmet.

Om undervisningen

Kandidatprogrammet i speldesign ges i Visby på Gotland. All undervisning på institutionen och i huvudområdet speldesign sker på engelska.

De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom seminarier, workshops och mindre projekt. Merparten av kurserna genomförs som grupparbeten, vilket förutsätter att du känner dig bekväm med att samarbeta med andra.

De två första åren innehåller en eller två projektkurser i vilka studenterna i grupparbeten fokuserar dels på rollen som speldesigner och dels på de specifika arbetsrollerna, dvs. som programmerare, grafiker eller projektledare. Under arbetet med att producera ett färdigt spel får varje grupp handledning av en lärare.

Studera utomlands

Utlandsstudier förläggs bäst till termin fem och du kan söka dig till universitetets centrala partneruniversitet eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Eftersom Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet erbjuds studenter goda möjligheter till utbytesstudier.

Karriär

Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller för att kunna arbeta som egen företagare.

Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen spelstudio, som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE, Activision Blizzard, Might & Delight, King, Star Stable och Mojang. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.

En av utbildningens styrkor är dess goda kontakter med spelbranschen och med många före detta studenter som tillsammans utgör ett stort och användbart nätverk. Via årligen återkommande evenemang som vi anordnar, inbjuds framstående profiler från den internationella spelindustrin, liksom före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling. Dessa events ger våra studenter utmärkta möjligheter att skapa breda kontaktnätverk inför framtida arbeten.

Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden, exempelvis medicin, traumabehandling och socialt arbete.

Efter programmet finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i eller utanför Sverige.

"Visby is a wonderful place to study at with a great environment and where your classmates become family. If you ever lack inspiration you could just take a walk through the charming medieval town and along the harbour to recharge and gather new ideas and thoughts. During my studies I participated in many game development events where students got to meet developers from the industry. I believe networking today could be just as important as having a strong portfolio when it comes to getting a job in the industry today."

- Lisa Wackenhuth Svanström, 3D Artist vid Star Stable Entertainment

Karriärstöd

Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet. Läs mer om UU Karriär.

Behörighet och anmälan

Kandidatprogram i speldesign

180 hp

HT 2023, 100 %, Campus

Studieort: Visby

Sista anmälningsdatum: 17 april 2023

Anmälningskod: UU-P5360 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 55000 kr

Total studieavgift: 330000 kr

Kontakt och mer info

Vill du veta mer om det här programmet?

Kontakt

För frågor om programmet, kontakta Studievägledning, Campus Gotland:

studievagledning-cg@uu.se

Har du administrativa frågor om antagning el. registrering, kontakta gärna Studentservice, Campus Gotland:

studentservice-cg@uu.se

Institutionen för speldesign

gamedesign@speldesign.uu.se

Institutionen för speldesign

Strandgatan 1b (Residenset) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby

gamedesign@speldesign.uu.se

Senast uppdaterad: 2021-03-02