Kandidatprogram i speldesign 2021/2022

- 180 HP
- Visby
- Campus 100%
-
Antagningsstatistik
Antagningspoängen avser vad den sist antagna hade efter andra urvalet. Poängen kan variera från termin till termin och poängen kan sjunka om det blir reservantagning.
Termin Urvalsgrupp Poäng Antagna Reserver HT2020 Urvalsgrupp: Folkhögskolestudier (BF) Poäng: - Antagna: 0 Reserver: 1 HT2020 Urvalsgrupp: Betyg från gymnasium utan kompletteringsbetyg (BI) Poäng: 16.24 Antagna: 13 Reserver: 43 HT2020 Urvalsgrupp: Betyg från gymnasium och komvux med kompletteringsbetyg (BII) Poäng: 14.64 Antagna: 2 Reserver: 7 HT2020 Urvalsgrupp: Högskoleprov (HP) Poäng: 0.85 Antagna: 10 Reserver: 12 HT2019 Urvalsgrupp: Folkhögskolestudier (BF) Poäng: 2.5 Antagna: 1 Reserver: 1 HT2019 Urvalsgrupp: Betyg från gymnasium utan kompletteringsbetyg (BI) Poäng: 15.23 Antagna: 10 Reserver: 28 HT2019 Urvalsgrupp: Betyg från gymnasium och komvux med kompletteringsbetyg (BII) Poäng: 15.38 Antagna: 2 Reserver: 15 HT2019 Urvalsgrupp: Högskoleprov (HP) Poäng: 0.85 Antagna: 9 Reserver: 18 På Universitets- och högskolerådets webbplats hittar du mer antagningsstatistik.
Läs mer om hur urvalet går till.
- Utbildningsplan och studieplan
Programmet ger dig de verktyg du behöver för att förstå och arbeta med spel på en professionell nivå och utrustar dig för att kunna utveckla nya uttryck och upplevelser. Våra tidigare studenter driver egna utvecklingsstudios eller arbetar på framgångsrika spelföretag i och utanför Sverige. Programmet ges på Uppsala universitet Campus Gotland i Visby, en miljö präglad av närhet mellan lärare och studenter.
Om programmet
Redan från andra terminen innehåller programmet mycket praktiskt arbete och produktion tillsammans med studenter från de andra internationella speldesignprogrammen. Det är en branschnära utbildning som ger dig en inblick i din framtida arbetsmiljö samt möjligheten att knyta värdefulla kontakter. Den teoretiska delen innefattar kunskap om spelprogram men också psykologiska delar som lär dig att skapa användarvänliga spel för både nytta och nöje.
Kurserna börjar från grunden och via praktiska spelprojekt blir innehållet mer komplext och omfattande. Du får lära dig om prototypproduktion, dokumentation, kommunikation, narrativ, spelsystem och spelanalys. Från år två har du friheten att själv välja ett biområde att fokusera extra på.
Institutionen för speldesign är medlem i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.
Examen
Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.


Namn: Sofie Magnusson
Kommer från: Mariestad
Varför valde du den här utbildningen?
– Jag har länge velat studera vidare men har haft svårt att hitta en utbildning som kändes helt rätt. Så såg jag denna när jag skrollade på antagning, läste på en del och sen var jag fast!
Motsvarar utbildningen dina förväntningar?
– Absolut och lite till. Det är en bra blandning av både praktiskt lärande och läsande på egen hand. Men mestadels är det praktiskt vilket passar mig bra!
Vad har varit roligast på utbildningen hittills?
– Roligast hittills var nog vårat senaste projekt där vi skulle skapa ett shoot’em up-spel. Projektet har låtit oss alla att fokusera på det vi gör bäst men också att hjälpa till på områden som man kanske annars inte hade testat på, programmering till exempel. De gjorde också att fantasin kunde flöda och det har varit kul att se hur alla andra grupper tolkade uppgiften.
Hur var första tiden, hur lärde du känna nya människor?
– Jag var jättenervös! Alltid lite läskigt att flytta till en helt ny stad med nya människor men det fina i det är att alla sitter ju i samma sits. Ingen känner ingen så alla pratar med alla. Man lärde känna väldigt mycket folk snabbt i och med olika studentfester, samt att det är väldigt mycket grupprojekt.
Hur är sammanhållningen inom ditt program?
– Den är väldigt bra! Alla har ju samma intresse, spel, så det är aldrig riktigt tyst i vårt klassrum.
Vad är det bästa med att plugga vid Uppsala universitet?
– Att det finns väldigt bra möjligheter till utlandsstudier!
Vad har varit mest utmanande?
– Vi har ju väldigt mycket grupparbeten och det finns väldigt mycket olika personligheter som ibland kan göra det svårt att samarbeta. Men man har alltid en nära kontakt med lärarna och så länge man tydligt kommunicerar med sina gruppkompisar så löser sig det mesta!
Vilket är ditt mål med utbildningen?
– Mitt mål är att lära mig hur man skapar spel, hur man säljer dom, hur man pitchar en idé och att träffa människor inom branschen.
Tre snabba frågor
Favoritplats i Visby?
– Grillplatserna vid vattnet!
Bästa studenttraditionen vid Uppsala universitet?
– Lamningen!
Vad gör du om fem år?
– Förhoppningsvis så jobbar jag med att skapa spelidéer som jag senare pitchar vidare till andra företag för utveckling. Samt jobbar på egna spelprojekt vid sidan av!
Våren 2020
Upplägg
Programmet omfattar tre års studier där huvudområdet speldesign läses samtidigt som det biområde du själv väljer från lämpliga kurser inom eller utanför Uppsala universitet. Både projektkurser och teoretiska kurser i speldesign läses tillsammans med de internationella programmen inom speldesign, i både teoretiska och projektbaserade kurser.
Speldesign utgör huvudområdet med 105 högskolepoäng (hp) av de 180 hp som ges inom programmet. Därför har du minst 75 hp som du kan välja fritt. Utlandsstudier kan vara ett bra alternativ att fylla ut med men även andra ämnen helt utanför speldesign. Du kombinerar själv, det är dina fria val som gäller.
Programmet erbjuder extra valfrihet att skapa din egen profil för att komplettera huvudområdet speldesign. Det är bra om du har svenska språkkunskaper för att kunna bredda dina kursval. Huvudområdet speldesign undervisas enbart på engelska.
Jämför med de andra programmen i speldesign:
Kandidatprogram i speldesign och grafik
Kandidatprogram i speldesign och projektledning
Kandidatprogram i speldesign och programmering
Kurser inom programmet
Se studieplanen för kurser inom programmet.
Om undervisningen
Programmet ges i Visby på Gotland. All undervisning inom huvudområdet speldesign sker på engelska.
De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom salsundervisning, workshops och små projekt. Merparten av kurserna förutsätter grupparbete.
Varje år innehåller en eller två projektkurser, under vilka studenterna jobbar med sin specifika roll i grupper, för att producera färdiga spel och då tar undervisningen formen av handledning under processen.
Studera utomlands
Utlandsstudier är bäst gjort under termin fem och du kan söka universitetets centrala partneruniversitet eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Studenter erbjuds goda möjligheter till utbytesstudier eftersom Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet.
Karriär
Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare. Vi har grafer och statistik för att veta mer om var våra tidigare studenter jobbar idag.
En av utbildningens styrkor är dess mycket goda kontakter med spelbranschen och utbildningens före detta studenter som utgör ett särskilt användbart nätverk. Via årligen återkommande evenemang inbjuds särskilt framstående profiler från den internationella spelindustrin, liksom före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling, vilket ger dig som student mycket goda möjligheter att skapa dig ett eget kontaktnätverk för framtida arbete.
Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen utvecklingsstudio som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Blizzard Entertainment, Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE och Might & Delight. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.
Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden.
Efter programmet finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.
Tre alumnröster:
"The game design education at Uppsala University equipped me with an indispensable understanding of the framework of both trust and craftsmanship that is inter-disciplinary collaboration. It offered a comprehensive overview of the development process of interactive media while also letting me build my personal portfolio. It has been an instrumental piece in my success in the game industry both as an artist and manager."
- Nicodemus Mattisson, Concept Art Director at Virtuos
"I think that the time on Gotland was an excellent opportunity to make my first contacts in the industry. All the founders of Toadman started their journey on Gotland. The chance to spend years to immerse oneself in game development and to meet like-minded people is invaluable."
- Robin Flodin, CEO at Toadman Interactive
"Visby is a wonderful place to study at with a great environment and where your classmates become family. If you ever lack inspiration you could just take a walk through the charming medieval town and along the harbour to recharge and gather new ideas and thoughts. During my studies I participated in many game development events where students got to meet developers from the industry. I believe networking today could be just as important as having a strong portfolio when it comes to getting a job in the industry today."
- Lisa Wackenhuth Svanström, 3D Artist at Star Stable Entertainment
Behörighet och anmälan
Kandidatprogram i speldesign
180 HP
HT21 - 100 % - Campus
Studieort: Visby
Sista anmälningsdatum: 2021-04-15
Anmälningskod: UU-P5123 Anmälan
Undervisningsspråk: Engelska
Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)
Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
Läs mer om avgifter och stipendier.
Anmälningsavgift: 900 kr
Studieavgift, första terminen: 55000 kr
Total studieavgift: 330000 kr
Kontakt och mer info
Vill du veta mer om det här programmet?
- Lyssna på podden Sainhaust Stories. I det här avsnittet berättar Marcus Ford, som läser speldesign, hur han hamnade i Visby. Lyssna på podden
- Upptäck GAME-bloggen
Kontakt
Institutionen för speldesign, Stephanie Noroozy
Studievägledning
Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY
Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby
Studentportalen
Studentportalen ger inloggade studenter tillgång till kurs- och programsidor, studieresultat, studieintyg, kårinformation med mer. För att kunna logga in krävs att du skaffar ett studentkonto. Kurs- och programsidor i Studentportalen går också att se utan inloggning här. Sidorna innehåller basinformation samt de funktioner som institutionerna har valt att göra synliga.
www.uu.se/utbildning