Kandidatprogram i speldesign

Läsåret 2022/2023

Bild för Kandidatprogram i speldesign 2022/2023
Anmälan

Kandidatprogrammet i speldesign lär dig att designa och skapa spel tillsammans med studenter och erfarna lärare från hela världen. I kurser och större projekt arbetar du i grupper med olika kompetenser och nationaliteter. Designteori varvas med praktisk spelutveckling. Du kommer att kunna formge människors spelupplevelser, driva kreativa processer och utveckla projekt.

Programmet ges vid Uppsala universitet Campus Gotland, i Visby.

Om programmet

Redan från andra terminen innehåller programmet mycket praktiskt arbete och produktion tillsammans med studenter från de andra internationella speldesignprogrammen. Det är en branschnära utbildning som ger dig en inblick i din framtida arbetsmiljö samt möjligheten att knyta värdefulla kontakter. Den teoretiska delen innefattar kunskap om spelprogram men också psykologiska delar som lär dig att skapa användarvänliga spel för både nytta och nöje.

Kurserna börjar från grunden och via praktiska spelprojekt blir innehållet mer komplext och omfattande. Du får lära dig om prototypproduktion, dokumentation, kommunikation, narrativ, spelsystem och spelanalys. Från år två har du friheten att själv att välja ett biområde att fokusera extra på.

Institutionen för speldesign är medlem i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.

Examen

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Namn: Sofie Magnusson
Kommer från: Mariestad

Varför valde du den här utbildningen?
– Jag har länge velat studera vidare men har haft svårt att hitta en utbildning som kändes helt rätt. Så såg jag denna när jag skrollade på antagning, läste på en del och sen var jag fast!

Motsvarar utbildningen dina förväntningar?
– Absolut och lite till. Det är en bra blandning av både praktiskt lärande och läsande på egen hand. Men mestadels är det praktiskt vilket passar mig bra!

Vad har varit roligast på utbildningen hittills?
– Roligast hittills var nog vårat senaste projekt där vi skulle skapa ett shoot’em up-spel. Projektet har låtit oss alla att fokusera på det vi gör bäst men också att hjälpa till på områden som man kanske annars inte hade testat på, programmering till exempel. De gjorde också att fantasin kunde flöda och det har varit kul att se hur alla andra grupper tolkade uppgiften.

Hur var första tiden, hur lärde du känna nya människor?
– Jag var jättenervös! Alltid lite läskigt att flytta till en helt ny stad med nya människor men det fina i det är att alla sitter ju i samma sits. Ingen känner ingen så alla pratar med alla. Man lärde känna väldigt mycket folk snabbt i och med olika studentfester, samt att det är väldigt mycket grupprojekt.

Hur är sammanhållningen inom ditt program?
– Den är väldigt bra! Alla har ju samma intresse, spel, så det är aldrig riktigt tyst i vårt klassrum. 

Vad är det bästa med att plugga vid Uppsala universitet?
– Att det finns väldigt bra möjligheter till utlandsstudier!

Vad har varit mest utmanande?
– Vi har ju väldigt mycket grupparbeten och det finns väldigt mycket olika personligheter som ibland kan göra det svårt att samarbeta. Men man har alltid en nära kontakt med lärarna och så länge man tydligt kommunicerar med sina gruppkompisar så löser sig det mesta!

Vilket är ditt mål med utbildningen?
– Mitt mål är att lära mig hur man skapar spel, hur man säljer dom, hur man pitchar en idé och att träffa människor inom branschen. 


Tre snabba frågor
Favoritplats i Visby?
– Grillplatserna vid vattnet!

Bästa studenttraditionen vid Uppsala universitet?
– Lamningen!

Vad gör du om fem år?
– Förhoppningsvis så jobbar jag med att skapa spelidéer som jag senare pitchar vidare till andra företag för utveckling. Samt jobbar på egna spelprojekt vid sidan av!

Våren 2020

Registrera ditt intresse

Upplägg

Kandidatprogrammet i speldesign omfattar tre års studier där huvudområdet speldesign läses samtidigt som det biområde du själv väljer från lämpliga kurser inom eller utanför Uppsala universitet. Både projektkurser och teoretiska kurser i speldesign läses tillsammans med de internationella programmen inom speldesign, i både teoretiska och projektbaserade kurser.

Speldesign utgör huvudområdet med 105 högskolepoäng (hp) av de 180 hp som ges inom programmet. Därför har du minst 75 hp som du kan välja fritt. Utlandsstudier kan vara ett bra alternativ att fylla ut din studiegång med, men även andra ämnen helt utanför speldesign. Du kombinerar själv, det är dina fria val.

Programmet erbjuder extra valfrihet att skapa din egen profil för att komplettera huvudområdet speldesign. Det är bra om du har svenska språkkunskaper för att kunna bredda dina kursval. Huvudområdet speldesign undervisas enbart på engelska.

Jämför med de andra programmen i speldesign:
Kandidatprogram i speldesign och grafik
Kandidatprogram i speldesign och projektledning
Kandidatprogram i speldesign och programmering

Kurser inom programmet

Se studieplanen för kurser inom programmet.

Om undervisningen

Kandidatprogrammet i speldesign ges i Visby på Gotland. All undervisning inom huvudområdet speldesign sker på engelska.

De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom salsundervisning, workshops och små projekt. Merparten av kurserna förutsätter grupparbete.

Varje år innehåller en eller två projektkurser, under vilka studenterna jobbar med sin specifika roll i grupper, för att producera färdiga spel och då tar undervisningen formen av handledning under processen.

Studera utomlands

Utlandsstudier är bäst gjort under termin fem och du kan söka universitetets centrala partneruniversitet eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Studenter erbjuds goda möjligheter till utbytesstudier eftersom Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet.

Karriär

Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare.

Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen utvecklingsstudio som projektledare, spelproducent, entreprenörer, med mera vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige. Exempelvis Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE, Blizzard Entertainment, och Might & Delight. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign. Se var tidigare studenter jobbar idag.

En av utbildningens styrkor är dess mycket goda kontakter med spelbranschen och utbildningens före detta studenter som utgör ett särskilt användbart nätverk. Via årligen återkommande evenemang som vi anordnar, inbjuds särskilt framstående profiler från den internationella spelindustrin, liksom före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling, vilket ger dig som student mycket goda möjligheter att skapa dig ett eget kontaktnätverk för framtida arbete.

Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden.

Efter programmet finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.

Tre alumnröster:
"The game design education at Uppsala University equipped me with an indispensable understanding of the framework of both trust and craftsmanship that is inter-disciplinary collaboration. It offered a comprehensive overview of the development process of interactive media while also letting me build my personal portfolio. It has been an instrumental piece in my success in the game industry both as an artist and manager."
- Nicodemus Mattisson, Concept Art Director at Virtuos

"I think that the time on Gotland was an excellent opportunity to make my first contacts in the industry. All the founders of Toadman started their journey on Gotland. The chance to spend years to immerse oneself in game development and to meet like-minded people is invaluable."
- Robin Flodin, CEO at Toadman Interactive

"Visby is a wonderful place to study at with a great environment and where your classmates become family. If you ever lack inspiration you could just take a walk through the charming medieval town and along the harbour to recharge and gather new ideas and thoughts. During my studies I participated in many game development events where students got to meet developers from the industry. I believe networking today could be just as important as having a strong portfolio when it comes to getting a job in the industry today."
- Lisa Wackenhuth Svanström, 3D Artist at Star Stable Entertainment

Karriärstöd
Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet. Läs mer om UU Karriär.

Behörighet och anmälan

Kandidatprogram i speldesign

180 hp

HT 2022, 100 %, Campus

Studieort: Visby

Sista anmälningsdatum: 19 april 2022

Anmälningskod: UU-P5123 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 55000 kr

Total studieavgift: 330000 kr

Kontakt och mer info

Vill du veta mer om det här programmet?

Kontakt

För frågor om programmet, kontakta Studievägledning, Campus Gotland:

studievagledning-cg@uu.se

Har du administrativa frågor om antagning el. registrering, kontakta gärna Studentservice, Campus Gotland:

studentservice-cg@uu.se

Institutionen för speldesign

Strandgatan 1b (Residenset) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby

gamedesign@speldesign.uu.se

Programstart och registrering

ANTAGNING OCH REGISTRERING
Om du är antagen och har tackat ja till en plats på ett utbildningsprogram i Speldesign, blir du även direktantagen till höstterminens inledande programkurser. För att behålla din plats på programmet behöver du registrera dig själv på den första terminens kurser i "Ladok för studenter".  Registreringsperioden är öppen från den 29 juli t.o.m. 22 augusti 2022. Du registrerar dig på de kurser du är antagen till och som ingår i ditt program. Följ instruktionerna i Studentingången

Har du missat sista registreringsdag för de inledande kurserna? Kontakta Studentservice på Campus Gotland, studentservice-cg@uu.se, för att se om det fortfarande finns en chans att bli registrerad.

RESERV
Om du är placerad som reserv kommer du att bli kontaktad av Studentservice vid Campus Gotland, via e-post tidigast från den 22 augusti, om vi kan erbjuda dig en plats på programmet. Därefter har du ett par dagar på dig att tacka JA till erbjudandet. OBS! Eftersom vi måste avvakta och se hur många av de antagna som registrerar sig under registreringsperioden, kan vi inte på förhand svara på vilka chanser du har att bli antagen från reservlistan.

SEN ANMÄLAN
Har du gjort en sen anmälan (efter 15 juli)? Sena ansökningar hanteras i turordning, så snart som möjligt, av universitetets antagningsenhet. Om/när du blir antagen, kommer du att bli kontaktad av Studentservice Campus Gotland för att erbjudas hjälp med kursregistreringar. Om du placeras på reservlistan behöver du avvakta tills Studentservice kontaktar dig. Det sker endast om vi har en ledig plats på programmet, upp till en vecka efter kursstart.

Senast uppdaterad: 2021-03-02