Tematiska utvärderingar
UKÄ:s tematiska utvärderingar syftar till att bidra med kunskap och jämförelser inom områden som har betydelse för kvaliteten i lärosätenas verksamhet. Metoden kan anpassas utifrån aktuellt tema.
De tematiska utvärderingarna har framför allt ett utvecklande syfte och leder inte till några sanktioner för universiteten och högskolorna. När en utvärdering är klar presenterar UKÄ en nationell bild och återkoppling ges till lärosätet.
Utvärdering av samverkan
Under 2023-2024 genomför UKÄ en tematisk utvärdering av samverkan med det omgivande samhället. Syftet med utvärderingen är att:
- utvärdera hur lärosäten arbetar med att inom forskning och
utbildning skapa och säkerställa goda förutsättningar för att möta
högskolelagens krav på samverkan med det omgivande
samhället för ömsesidigt utbyte och verka för att den kunskap
och kompetens som finns vid lärosätena kommer samhället till
nytta (1 kap. 2 § högskolelagen) - ge tillfälle för lärosätena att värdera sitt arbete med samverkan,
utbyta erfarenheter samt främja kunskap och utveckling - identifiera förbättringsområden och styrkor
- skapa kunskap om hur resultat av samverkan med det omgivande
samhället följs upp, används och sprids
Den tematiska utvärderingen består av tre kompletterande moduler: (1) utvärdering av individuella lärosäten, (2) workshops och (3) tematiska fördjupningar. I UKÄ:s vägledning för utvärderingen framgår bedömningsområden och utvärderingsfrågor. UKÄ ska rapportera uppdraget till regeringskansliet den 31 oktober 2024.
Uppsala universitets självvärdering Pdf, 196 kB.
Utvärdering av uppdragsutbildning
UKÄ genomför 2023-2024 en tematisk utvärdering av uppdragsutbildning. Utvärderingen innefattar granskning från flera perspektiv: kvalitetssäkring, regelefterlevnad och effektivt resursutnyttjande.
Granskningen av den uppdragsutbildning som bedrivs vid universitet och högskolor
har flera syften:
• att granska att lärosätena följer regelverken för uppdragsutbildning
• att ta fram ett kunskapsunderlag som belyser uppdragsutbildningens
betydelse för lärosätena och för kompetensförsörjningen
• att belysa utmaningar med uppdragsutbildning och föreslå möjliga sätt
att hantera dem.
Granskningen genomförs i olika steg. Först genomförs en datainsamling. Insamlad information från lärosätena används som underlag för urval av fördjupade granskningar. Uppsala universitet blev inte utvalt för fördjupad granskning.
En mer ingårnde beskrivning av utvärderingen finns i UKÄ:s vägledning.
Utvärdering av breddad rekrytering
År 2001 skrevs det in i högskolelagen att universitet och högskolor i sin verksamhet aktivt ska främja och bredda rekryteringen till högskolan. På uppdrag av regeringen utvärderade UKÄ, under 2019-2022, hur universitet och högskolor arbetar med breddad rekrytering.
Utvärderingen består av två delar. Den ena delen är en utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering. Den andra delen består av analyser som speglar snedrekryteringen till högskolan utifrån olika perspektiv och en kunskapsöversikt av breddad rekrytering i Sverige och Norden.
Den tematiska utvärderingen ämnar synliggöra hur lärosäten arbetar med breddad rekrytering, visa på vilka resultat som har uppnåtts och vilka utvecklingsbehov som finns och att på så vis bidra med kunskap och utveckling.
Utvärdering av hållbar utveckling
Den första tematiska utvärderingen genomfördes 2017. Uppsala universitet fick det högsta omdömet, det vill säga att UU har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling.
Kontakt
För frågor eller information om UKÄ:s tematiska utvärderingar kontakta gärna enheten för kvalitet och utvärdering