Breddad rekrytering

I sin strävan att vara ett världsledande universitet välkomnar Uppsala universitet studenter från olika bakgrunder och olika perspektiv.

Utifrån idén om att en bredd av perspektiv både berikar utbildningarna och ökar möjligheterna att möta framtidens forsknings- och samhällsutmaningar har Uppsala universitet arbetat strukturerat med handlingsplaner för breddad rekrytering sedan 2001. Handlingsplanerna är ett stöd för arbetet med breddad rekrytering som syftar till att alla, oavsett bakgrund, ska se studier vid Uppsala universitet som en möjlighet.

För att fortsatt attrahera en mångfald av studenter är det viktigt att systematiskt arbeta med att rekrytera de mest motiverade studenterna, oavsett bakgrund, och ge dem det stöd och de förutsättningar de behöver för att framgångsrikt genomföra sina studier. Under 2024 beslutade rektor om hur detta arbete ska bedrivas på Uppsala universitet.

Syfte och övergripande mål med breddad rekrytering

I enlighet med tidigare handlingsplaner är de övergripande och generella målen för arbetet dels att öka underrepresenterade gruppers benägenhet att söka till högre utbildning, dels att ge studenterna stöd att tillgodogöra sig utbildningen och på så sätt förbättra genomströmningen.

Det systematiska arbetet för att främja breddad rekrytering syftar till att alla, oavsett bakgrund, ska se studier vid Uppsala universitet som en möjlighet. Arbetet omfattar utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Process

Ansvaret för arbetet med breddad rekrytering vilar på respektive fakultets-/områdesledning som med stöd av en central stödfunktion arbetar i en treårig process med fyra steg:

1. Kartläggning och analys

Som inledande underlag för fakulteternas arbete med analys och målformulering tillhandahålls år 2024 en kartläggning av studentpopulationen. Denna görs av HERO – Uppsala universitets centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt. Varje fakultet/vetenskapsområde kommer att under våren 2024 få en presentation av resultatet av kartläggningen.

De faktorer som kartläggningen ger underlag för att arbeta med och följa upp är social bakgrund, kön, svensk/utländsk bakgrund och geografisk bakgrund.

2. Målformulering

Varje områdesnämnd/fakultetsnämnd identifierar vart tredje år vilken eller vilka utbildningar som är mest angeläget att bredda rekryteringen inom och formulerar uppföljningsbara mål för sitt arbete med detta. Målen ska sträva efter att minska snedrekryteringen vad gäller en eller flera av faktorerna social bakgrund, kön, svensk/utländsk bakgrund och geografisk bakgrund.

Målen kan vara kopplade till en specifik utbildning. Det kan till exempel vara att öka andelen män på Förskollärarprogrammet, eller till ett större område, till exempel att öka andelen studenter med svensk bakgrund på farmaceutiska fakultetens grundutbildningar.

Det är respektive områdes-/fakultetsnämnd som avgör vilket område som är mest angeläget att bredda rekryteringen inom. För att ha kraft att arbeta uthålligt med målen bör dessa inte vara för många och en revidering av målen görs vart tredje år. Rektor fastställer slutligen målen.

3. Aktiviteter

Respektive områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om vilka aktiviteter som ska genomföras för att nå målen, när de ska ske och vem som ansvarar för vad. Arbetet integreras i den ordinarie verksamhetsplaneringsprocessen. En plan för arbetet delges rektor, vilket möjliggör en helhetsbild av Uppsala universitetets arbete och underlättar samordning och lärande mellan universitets olika delar.

4. Uppföljning

Respektive områdesnämnd/fakultetsnämnd ansvarar för att arbetet följs upp årligen. Rektor följer upp arbetet inom ramen för kvalitetsdialoger med vetenskapsområdena.

Vart tredje år lämnar områdesnämnd/fakultetsnämnd en rapport om vilka aktiviteter som genomförts och en analys av resultatet. Utifrån rapporterna sammanställer universitetsförvaltningen en universitetsövergripande rapport som tillställs rektor och sprids internt för gemensamt lärande.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin