Att vara inloggad i Zoom är viktigt

Det finns flera fördelar med att vara inloggad i Zoom.

Behålla kontot aktivt

När du inte använder ditt Zoom-konto under en period om 6 månader kommer kontot att raderas.
Raderingen måste vi göra för att uppfylla de krav Zoom har på oss och för att säkerställa att vi har tillgängliga Zoom-licenser till de som använder Zoom vid universitetet.

Du behöver logga in i Zoom för att räknas som aktiv. Du kan logga in i Zoom-programmet eller via Zoom-webben för att räknas som aktiv.

Vi rekommenderar er alla att alltid hålla Zoom-programmet igång på er dator och att alltid vara inloggad. Det ger många fördelar.

När kontot raderas raderas allt som ägs av kontot. Det som raderas är kommande möten och mötesserier, polls, whiteboards mm och de kan efter att de raderats inte hittas tas ta tillbaka. De måste skapas om på nytt.

Fördelar med att vara inloggad

Det är viktigt att se till att man är inloggad på Zoom då du annars inte får tillgång till licensierade funktioner.
Som inloggad kan du bland annat:

• hålla möten som är längre än 40 minuter
  • bli alternative host på ett möte där du i förväg tilldelats den rollen
  • bli insläppt till möten med högre säkerhetskrav
  • listas i deltagarförteckningen med verifierat namn

Om du inte är inloggad vet inte Zoom vem du är och om du har tilldelats en roll eller till ett grupprum i förväg kan inte Zoom placera dig rätt.
Ett möte kan även vara begränsat till att endast släppa in deltagare från UU, mm och då är det bästa att vara inloggad.
Därför är det sällan bra att ansluta som oinloggad gäst.

Zoom Team Chat och Tillgänglighet

När du är inloggad syns du med närvarostatus i Zoom Team Chat och dina medarbetare kan se om du är tillgänglig för chatt eller direktmöte.

Läs mer om: